Dziś sprawdzamy jak wyglądała komunikacja facebookowa urzędów marszałkowskich i marszałków województw w maju. Są zmiany, jednak Zachodniopomorskie i Marszałek Geblewicz wciąż na czele. Zaskakuje niska aktywność Warmińsko-Mazurskiego i zaledwie jeden post Marszałka Woźniaka z Wielkopolski. A jak inni? Zapraszamy do lektury raportu!

 

Raport został zbudowany na podstawie analizy danych ilościowych sieciowych profili 16 urzędów marszałkowskich oraz 15 profili marszałków województw. Dane zostały pozyskane autorskimi narzędziami Instytutu w maju 2021 roku.

 

Raport kwietniowy znajdziesz pod tym linkiem: http://ibims.pl/marszalkowie-i-urzedy-marszalkowskie-na-facebooku-raport-ibims-kwiecien-2021/

 

Urzędy marszałkowskie

Zachodniopomorskie, Dolnośląskie i Śląskie – tak wygląda czołówka naszego raportu, jeżeli chodzi o ilość wzbudzonych interakcji w maju 2021. Zdecydowanym liderem (ponownie) jest Pomorze Zachodnie z 40 tys. reakcji. Będący na drugim stopniu podium Dolny Śląsk zaangażował fanów 25 tys. razy, a trzeci Śląsk odnotował 10.5 tys. interakcji. Region ten osiągnął tyle interakcji umieszczając 216 publikacji – to prawie 7 postów dziennie. To bardzo dużo, więcej uzbierał jedynie region lubuski, umieszczając 225 postów w ciągu miesiąca. To zdecydowanie dwa najaktywniejsze profile regionalne. Najlepszy stosunek aktywności do interakcji ponownie osiągnęło Pomorze Zachodnie – ich profil opublikował ledwie 33 posty, nieco ponad 1 post dziennie.

Nieco pogorszyła się aktywność regionów na Facebooku. W naszym raporcie za kwiecień zaledwie 3, a w maju 4 regiony opublikowały mniej niż 31 postów (czyli rzadziej niż raz dziennie) – są to Mazowieckie (29), Łódzkie (22), Wielkopolskie (20) oraz Warmińsko-Mazurskie (11).

Coś nie tak jest z komunikacją facebookową regionów Mazowsza oraz Warmii i Mazur. 471 interakcji największego regionu Polski budzi pytania o jakość prowadzenia profilu, szczególnie wobec bardzo dobrego wyniku Marszałka Adama Struzika. Natomiast Warmińsko-Mazurskie to po prostu grzech zaniechania – najmniej postów, to i najmniej interakcji (91).

Na liście TOP 15 postów poza 14 postami Pomorza Zachodniego znajdziemy jedynie jeden post z innego profilu – 13. najpopularniejszym postem regionalnym był post Dolnośląskiego.

Marszałkowie

Geblewicz (13 tys.), Struzik (10 tys.) i Przybylski (9.5 tys.) – to jest TOP3 marszałków województw, jeżeli chodzi o budowanie zaangażowania w komunikację na Facebooku. Niewiele mniej od Marszałka Przybylskiego, bo tylko o 500 interakcji, zebrał Marszałek Jarosław Stawiarski z Lublina (9 tys.). Są to zdecydowanie najefektywniej prowadzone profile spośród marszałków.

Chcemy również wyróżnić Marszałka Andrzeja Bułę z Opolskiego, który zaliczył czterokrotny wzrost ilości interakcji w stosunku do miesiąca kwietnia, tym samym plasując się na 6 miejscu rankingu.

Niezmiennie zastanawia nas postawa Marszałka Marka Woźniaka z Wielkopolski. Jest postęp, ponieważ w kwietniu nie opublikował nic na swoim profilu, a w maju pojawił się jeden post. Odkładając żarty na bok – Wielkopolanie mają prawo oczekiwać informacji od swojego marszałka, a z racji popularności i siły Facebooka, publikowanie na nim powinno być jednym z obowiązków marszałka i jego współpracowników.

Najaktywniejszym marszałkiem na Facebooku był Marszałek Adam Struzik z Mazowsza – 72 posty w ciągu miesiąca to bardzo dobry wynik. Poniżej progu 31 postów miesięcznie (czyli średnio 1 posta dziennie) znalazło się aż 6 marszałków Gustaw Brzezin z Warmii i Mazur (24 posty), Elżbieta Polak z Lubuskiego (23 posty), Piotr Całbecki z Kujawsko-Pomorskiego (22 posty), Mieczysław Struk z Pomorza (20 postów), Andrzej Bętkowski ze Świętokrzyskiego (17 postów) oraz wspomniany już Marek Woźniak z Wielkopolski (1 post).

Większą różnorodność niż w przypadku profili regionalnych znajdziemy w TOP15 postów marszałków. Na czele Cezary Przybylski z Dolnego Śląska (łącznie 3 posty w top), dalej Olgierd Geblewicz z Pomorza Zachodniego (9 publikacji w top), 2 posty spośród najlepszych opublikował Marszałek Stawiarski z Lublina, a jeden post w tej grupie pochodzi od Marszałka Adama Struzika z Mazowsza.

Wnioski po majowym badaniu? Marszałkowie co do zasady wciąż są mniej aktywni na Facebooku od profili regionalnych. Odnotowują również mniej interakcji, co przekłada się na niższą rozpoznawalność w regionach. To nadal największe wyzwanie komunikacyjne dla liderów samorządów wojewódzkich.