W zeszłym tygodniu sprawdzaliśmy facebookową komunikację marszałków i urzędów marszałkowskich, dziś nasza lupa pada na prezydentów miast i same miasta wojewódzkie. W skrócie – dominacja Łodzi, spora rywalizacja u prezydentów – wyrazy uznania dla Prezydent Dulkiewicz i Prezydenta Sutryka. Po szczegóły zapraszamy do lektury raportu!

Raport został oparty o dane pozyskane w dniach 1-30.04.2021 autorskimi narzędziami IBIMS. Zostało zbadanych 17 profili prezydentów miast wojewódzkich na portalu Facebook oraz 18 profili miast wojewódzkich. Z racji rezygnacji Tadeusza Ferenca z pełnienia urzędu Prezydenta Rzeszowa, nie uwzględniliśmy jego profilu w badaniu.

PREZYDENCI

 

Mamy kłopot z oceną komunikacji facebookowej Rafała Trzaskowskiego. Bo choć jest Prezydentem m. st. Warszawy i większa część jego komunikacji dotyczy miasta, to jest jednak jednym z najważniejszych polityków na polskiej scenie, jednym z liderów Koalicji Obywatelskiej i ważnym głosem dla mieszkańców całej Polski. Stąd trudno jest porównać jego profil z profilami prezydentów innych miast, istotnych głównie dla mieszkańców gmin przez nich zarządzanych. Suma kwietniowych interakcji Rafała Trzaskowskiego (466 tys.) jest gigantyczna i Prezydentowi Warszawy i jego zespołowi należą się za taki wynik duże gratulacje. Jednak ze względu na wysoką aktywność i popularność na arenie krajowej, nie możemy uznać go za zwycięzcę rankingu prezydentów.

Bardzo zbliżone wyniki osiągnęli Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz i Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Prezydent Dulkiewicz zaangażowała obserwujących w komunikację 166 tys. razy, Prezydent Wrocławia 161 tys. Co ważne – te wyniki są wyższe niż liczba fanów ich profili, również zbliżonych jeżeli chodzi o wielkość (Dulkiewicz 124 tys., Sutryk 125 tys.). To Ci Prezydenci są zdecydowanymi zwycięzcami naszego rankingu. Jacek Sutryk również był najaktywniejszym prezydentem w ilości publikacji – w ciągu miesiąca opublikował aż 168 postów.

Ponad trzykrotnie mniej interakcji od wymienionych prezydentów uzyskała Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Zaskakuje to o tyle, że profil miasta Łodzi zdecydowanie zdominował ranking profili miast. 50 tys. interakcji to bardzo dobry wynik, jednak wyraźnie widać jak wielki potencjał wzrostu zaangażowania użytkowników ma Prezydent Zdanowska.

Niemalże szok budzi u nas aktywność, a w zasadzie jej brak, Prezydenta Jacka Wójcickiego z Gorzowa Wielkopolskiego i Prezydenta Tadeusza Truskolaskiego z Białegostoku. Obydwaj panowie przez cały kwiecień opublikowali jeden post. Siłą rzeczy są więc na samym dole naszej tabeli. Nie znamy powodów tak niskiej aktywności facebookowej tych prezydentów, jednak stanowczo ich polityka komunikacyjna powinna ulec przemyśleniu.

Najwyższą aktywnością jak już wspominaliśmy wykazał się Prezydent Sutryk. Na ogół jednak Prezydenci dbają o to, by codziennie pojawił się post na ich profilu. Poniżej granicy 30 postów miesięcznie znalazło się tylko 6 profili, z czego Prezydent Bruski z Bydgoszczy opublikował zaledwie jeden post mniej – 29.

A jak z dynamiką profili? Bardzo mocno urósł profil Prezydenta Szczecina Piotra Krzystka. W ciągu miesiąca przybyło mu 2 tys. nowych fanów. To bardzo wysoki wynik. Dwóch fanów ubyło Prezydentowi Olsztyna Piotrowi Grzymowiczowi, a stanu posiadania nie zmienił Prezydent Wójcicki z Gorzowa.

Wśród najpopularniejszych postów prezydentów aż 15 pochodzi od Rafała Trzaskowskiego.  Jedynie na 11 miejscu znajduje się publikacja innego prezydenta. To post Prezydent Zdanowskiej dot. pogrzebu K. Krawczyka.

URZĘDY MIAST

Profil miasta Łodzi po raz kolejny osiągnął najwyższe wskaźniki w naszym zestawieniu. Wzbudził najwięcej interakcji (367 tys.), opublikował najwięcej postów (478 postów w ciągu miesiąca!), pozyskał najwięcej fanów (4.3 tys.) i był najczęściej udostępniany (18 tys. udostępnień w badanym okresie). Wyrazy szacunku i gratulacji dla łódzkich urzędników za takie wyniki.

Na drugim miejscu znajduje się Warszawa, którą dogania będący na miejscu trzecim Poznań. Warszawski ratusz zaangażował użytkowników 144 tys. razy, a poznański 139 tys. razy. Miasta te również wykazały w miarę zbliżoną aktywność publikacyjną – 166 postów Warszawy i 154 posty Poznania. Od Warszawy aktywniejszy (oprócz Łodzi) był Kraków, Wrocław i Opole.

Źle dzieje się z komunikacją w Zielonej Górze. Zaledwie 546 interakcji wskazuje, że mieszkańców tego miasta nie interesuje to, co komunikowane jest przez ratusz. Nie jest dobrze także w Szczecinie (1721 interakcji) i Olsztynie (2145 interakcji). Miasta te powinny przyjrzeć się swoim postom i zastanowić się, dlaczego mieszkańcy tak słabo angażują się w komunikację z ratuszem.

Wśród 15 najpopularniejszych postów znajdują się posty z czterech miast – 10 postów z Łodzi, 2 posty z Warszawy i po jednym poście z Gdańska i Poznania.

Porównując komunikację prezydentów i miast z komunikacją marszałków i województw (link), nasuwa się kilka wniosków. Po pierwsze – mieszkańcy dużo bardziej angażują się w komunikację z władzami lokalnymi niż z władzami regionalnymi. Wynika to z faktu, że marszałkowie i urzędy marszałkowskie bardzo często nie mają pomysłu na zbudowanie tej komunikacji. Marszałkowie są słabo rozpoznawalni w regionach, prezydenci (choćby i z racji bezpośredniego wyboru) dużo bardziej. Miasta, z racji swoich kompetencji, piszą o sprawach bliższych dla mieszkańców niż regiony.

Nasi eksperci podkreślają, że komunikacja samorządów musi być oparta na pewnej narracji, tradycji danej wspólnoty. Pod tym względem miasta kreują komunikację w dużo ciekawszy i przystępniejszy dla mieszkańców sposób niż robią to urzędy marszałkowskie.