Jak profile partii politycznych radziły sobie na Facebooku w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2022 r.? Ranking za ten okres, jeśli chodzi o zaangażowanie internautów, wygrał profil Ruchu Narodowego, który zastąpił w tym względzie zablokowaną przez administrację Facebooka Konfederację. Tuż za nim znalazła się strona Agrounii, a podium zamknęła Platforma Obywatelska. Jak sytuacja wyglądała w przypadku pozostałych ugrupowań?
Ruch Narodowy, Agrounia i Platforma Obywatelska w pierwszej trójce najbardziej popularnych ugrupowań politycznych na Facebooku
W czołówce rankingu popularności partii politycznych na Facebooku we wskazanym okresie znalazły się profile Ruchu Narodowego, Agrounii oraz Platformy Obywatelskiej. Ruch Narodowy zebrał aż 1,5 mln interakcji. Na miejscu drugim uplasowała się Agrounia z wynikiem 1,1 mln reakcji, zaś miejsce trzecie zdobyła Platforma Obywatelska. Profil PO nie był już tak bardzo angażujący jak dwa pozostałe, ponieważ zebrał tylko 728 tys. interakcji.
Pozostałe strony partii politycznych na Facebooku nie wypadły już tak dobrze, jak te z pierwszej trójki, a najgorzej w badanym okresie radził sobie profil Bezpartyjnych Samorządowców, który zamknął ranking ze skromnym wynikiem 625 interakcji.
Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju poszczególnych profili, najszybciej rósł profil Ruchu Narodowego, który w I kwartale 2022 r. zyskał aż 12 tys. nowych fanów. Niedaleko za nim znalazła się strona Agrounii (8,7 tys. nowych fanów), zaś podium zamknęła Platforma Obywatelska (5,2 tys. nowych fanów). Zdecydowanie najgorzej wypadły pod tym względem ugrupowania KUKIZ15 oraz Partia KORWiN. Profile te mogą liczyć straty swoich obserwatorów w tysiącach. W badanym okresie profilowi KUKIZ15 ubyło aż 2,2 tys. fanów, a KORWiN stracił ich 1,3 tys.
Biorąc pod uwagę wszystkie interakcje na facebookowych profilach ugrupowań politycznych, to w badanym okresie przodował tu zdecydowanie Ruch Narodowy oraz Agrounia, co doskonale obrazuje poniższa grafika.
Najaktywniejszym w sieci w badanym okresie okazał się Ruch Narodowy, który umieścił aż 812 postów. Te, które budziły największe zaciekawienie wśród internautów i zyskały największą liczbę interakcji, dotyczyły tematyki szczepień przeciwko Covid-19 oraz powikłań poszczepiennych. Bardzo aktywna była również partia KORWiN (443 posty) oraz Agrounia (356 postów).
Dość aktywnymi pozostały także profile Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości (obie po 298 zamieszczonych postów). Najpopularniejsze posty drugiej partii opozycyjnej dotyczyły głównie Donalda Tuska i jego wystąpień na żywo. To aktywność przewodniczącego PO powoduje tyle reakcji ze strony elektoratu.
Jeśli chodzi o udostępnianie wpisów, to liderem w tej kwestii okazał się Ruch Narodowy (357 tys.), który zostawił swoją konkurencję daleko w tyle. Ten facebookowy profil zdobył również pierwsze miejsce pod względem ilości polubień (873 tys.). Najwięcej komentarzy zebrały partie Agrounia (159 tys.), PO (158 tys.) oraz PiS (156 tys.).
PO, PiS, lewica i prawica. Jakie tematy poruszały ugrupowania?
W pierwszym kwartale 2022 roku partie lewicowe (Razem, Lewica) zajmowały się na Facebooku przede wszystkim tematami szczepionek, ochrony środowiska, aborcji, pedofilii w kościele. Partie te pisały również posty na temat Orlenu, prezesa firmy oraz Gazpromu i PGNiG. Poruszano też kwestie amerykańskich dostaw gazu i bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz podatków.
Partie na prawo od PiS (Ruch Narodowy, KORWiN) zajmowały się z kolei kwestiami związanymi z epidemią koronawirusa od strony działalności rady medycznej przy premierze oraz paszportów covidowych i segregacji sanitarnej. Popularną postacią w postach był Justin Trudeau, premier Kanady. Nieco mniej partie informowały o TSUE i praworządności w kontekście kopalni w Turowie. Niektóre z postów poświęcone były dezinformacji oraz kwestiom gospodarczym i bytowym, czyli cenom prądu i paliwa, inflacji oraz ZUS-owi.
Partia rządząca nie publikowała w pierwszym kwartale 2022 roku postów poruszających zbyt wiele tematów na raz. Komunikacja skupiała się przede wszystkim na wzroście cen, inflacji oraz podatkach (tarcza antyinflacyjna). Drugim tematem był koronawirus i szczepienia, a trzecim kwestie związane z reformą edukacji.
Druga największa partia opozycyjna w Polsce, czyli Platforma Obywatelska, zajmowała się na Facebooku w 1Q 2022 r. koronawirusem, służbą zdrowia, reformą edukacji i polskim ładem. Innym tematem były oczywiście afery PiS, kwestie dezinformacji i relacji USA – Rosja. Tradycyjnie partia poświęciła kilka wpisów kwestiom związanym z konstytucją i polexitem.