Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) przedstawia najnowsze podsumowanie efektywności komunikacji firm ubezpieczeniowych na Facebooku. W analizie wzięliśmy pod uwagę 27 profili aktywnych w maju 2025. Jak co miesiąc, głównym wskaźnikiem, na który zwróciliśmy uwagę, jest liczba interakcji – kluczowy element oceny zaangażowania użytkowników. Które marki zanotowały sukcesy, a które z nich muszą popracować nad swoimi działaniami w mediach społecznościowych? Prześledźmy wyniki.

Liderzy miesiąca
🥇 PZU
PZU po raz kolejny udowodniło swoją dominację w mediach społecznościowych, osiągając 6,8 tys. interakcji. Firma opublikowała 27 postów, które wygenerowały 5,4 tys. reakcji, 934 komentarze oraz 494 udostępnienia. Dodatkowo PZU zyskało 164 nowych fanów, co świadczy o ich stałym rozwoju na Facebooku i dobrze dopasowanej strategii komunikacyjnej.
🥈 Nationale-Nederlanden (PL)
Na drugiej pozycji znalazło się Nationale-Nederlanden (PL), które mimo spadku liczby fanów o 24 osoby, osiągnęło solidny wynik 3,1 tys. interakcji. Opublikowane 12 postów wygenerowały 2,5 tys. reakcji, 403 komentarze i 155 udostępnień. Pomimo niewielkiego spadku liczby fanów, firma utrzymała wysoką skuteczność w zakresie zaangażowania swojej społeczności.
🥉 ERGO Hestia
Na trzecim miejscu znalazła się ERGO Hestia, która zyskała 661 nowych fanów i osiągnęła 2,5 tys. interakcji przy 16 postach. Ich posty wygenerowały 2 tys. reakcji, 293 komentarze i 189 udostępnień, co daje firmie solidną pozycję w zestawieniu oraz największą bazę fanów spośród wszystkich analizowanych kont – 384 tys. followersów.

Jakie zmiany zaszły w porównaniu do poprzedniego miesiąca?
W maju PZU utrzymało swoją pozycję lidera, przy bardzo zbliżonym poziomie zaangażowania internautów i nieznacznie większej aktywności (1 post więcej). Zmianę można zauważyć na kolejnych miejscach na podium, ze względu na spadek zaangażowania na profilu LINK4. Firma opublikowała w maju 11 postów, czyli 2 posty więcej niż w kwietniu, a mimo to zdobyła aż o ok. 2 tys. interakcji mniej i uplasowała się na 4. pozycji w majowym zestawieniu (spadek z 2. miejsca w kwietniu).
Dzięki takiemu obrotowi spraw, wyższe miejsca zajęły Nationale-Nederlanden i ERGO Hestia – odpowiednio 2. i 3. miejsce. W obydwu przypadkach widzimy tutaj wyraźne spadki zaangażowania, przy publikacji większej ilości postów. Nationale-Nederlanden opublikowało 2 posty więcej, a wygenerowało ok. 400 interakcji mniej. Natomiast ERGO Hestia 5 postów więcej i ok. 800 interakcji mniej.
Aktywność ubezpieczycieli
Wśród najbardziej aktywnych kont na Facebooku wyróżniamy: CUK Ubezpieczenia (30 postów i 250 interakcji), PZU (27 postów i 6,8 tys. interakcji), InterRisk Polska (24 posty i 444 interakcje), Unilink SA Ubezpieczenia (19 postów i 1,1 tys. interakcji) oraz AGRO Ubezpieczenia (17 postów i 445 interakcji).
CUK Ubezpieczenia, pomimo wysokiej aktywności na platformie wygenerował niskie zainteresowanie internautów – ok. 8 interakcji na post.
Przyrost nowych fanów na profilach
Największym przyrostem nowych obserwujących na Facebooku może pochwalić się PKO Ubezpieczenia – 2,8 tys. nowych fanów. Firma opublikowała zaledwie 5 postów, które wygenerowały 219 interakcji, co świadczy o słabym zaangażowaniu odbiorców.
Kolejne miejsca należą do: ERGO Hestia (661 nowych fanów), Europ Assistance (PL) (213 nowych fanów), PZU (164 nowych fanów) oraz Warta (134 nowych fanów).
Podsumowanie
Maj 2025 roku przyniósł wyraźny spadek zaangażowania w komunikacji firm ubezpieczeniowych na Facebooku, z wyjątkiem lidera, PZU, które nadal utrzymuje silną pozycję. Warto zauważyć, że mimo wzrostu aktywności, nie przyniosło to pozytywnych efektów w angażowaniu odbiorców. Liczba postów czy nowych fanów nie jest już wystarczająca, by zapewnić wysokie zaangażowanie. Wyraźny spadek aktywności, który widoczny jest w praktycznie całej branży, może wskazywać na potrzebę pogłębionej analizy dotychczasowej komunikacji.
Zdecydowanie warto rozważyć dostosowanie komunikacji do bieżącej sytuacji na rynku oraz opracowanie nowej linii komunikacyjnej, która bardziej trafi w oczekiwania użytkowników. Ciężko stwierdzić, czy jest to chwilowy spadek, czy początek długotrwałego trendu, ale firmy powinny trzymać rękę na pulsie, aby nie wypaść z obiegu i nie stracić swojej pozycji w mediach społecznościowych.
Zapraszamy do śledzenia kolejnych analiz Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].