Analiza efektywności komunikacji miejskiej na Facebooku – Czerwiec 2024

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) przedstawia analizę działań w mediach społecznościowych, firm odpowiedzialnych za komunikację miejską w Polsce na Facebooku. Skupiamy się na ogólnej liczbie interakcji, która obejmuje reakcje, komentarze oraz udostępnienia postów publikowanych przez te organizacje w czerwcu 2024 roku. Celem jest zidentyfikowanie, które firmy najskuteczniej angażowały swoich odbiorców.

Liderzy zaangażowania

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie niezmiennie utrzymuje się na czołowej pozycji z wynikiem 12 tys. interakcji przy 162 postach. Wysoki poziom reakcji (7.9 tys.) i komentarzy (1.1 tys.) świadczy o tym, że MPK Kraków efektywnie wykorzystuje Facebooka do budowania zaangażowanej społeczności. W porównaniu do maja 2024 roku, fanpage odnotował spadek liczby interakcji, aż o 10 tys., przy jednoczesnym wzroście liczby postów. Może to wskazywać na spadek zaangażowania obserwujących lub spadek jakości publikowanych treści.

MPK Wrocław zajmuje drugie miejsce pod względem zaangażowania z 7.6 tys. interakcji. W czerwcu 2024 roku opublikował 61 postów – jest to porównywalny wynik do ilości publikacji z maja. Mimo mniejszej liczby postów w porównaniu do Krakowa, Wrocław osiąga znaczny poziom interakcji, co pokazuje stosunkowo wysokie zaangażowanie internautów. Warto zauważyć, że wrocławskie przedsiębiorstwo podskoczyło w naszym rankingu o jedno oczko – z 3. miejsca w maju, na 2. miejsce w czerwcu.

Warszawski Transport Publiczny zajął trzecią pozycję z wynikiem 4.9 tys. interakcji przy 94 postach. Pomimo wzrostu liczby fanów o 182 użytkowników, profil odnotował spadek zaangażowania internautów w porównaniu do poprzedniego miesiąca – w maju 2024 roku uplasował się na drugiej pozycji w naszym rankingu, z wynikiem 9 tys. interakcji. 

MPK Poznań depcze po piętach

Na czwartej pozycji uplasował się MPK Poznań Sp. z o.o., który osiągnął 4.9 tys. interakcji. W ubiegłym miesiącu opublikował 51 postów i zdobył 74 nowych fanów. Jest to dobry wynik, biorąc pod uwagę to, że od trzeciego miejsca w naszym rankingu dzieli go zaledwie 45 interakcji. Porównując wyniki z maja 2024 roku, fanpage skoczył o 1 miejsce w rankingu. 

Wzrost obserwujących

Biorąc pod uwagę wzrost liczby fanów, największy skok zaobserwowano na profilu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie – 368 nowych fanów. Kolejne wyróżniające się profile należą do: Warszawskiego Transportu Publicznego (182), MPK Wrocław (87), MPK-Łódź Sp. z o.o. (81), Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie oraz MPK Poznań (po 74).

Wnioski

Analiza pokazuje, że firmy, które kierują się dobrze przemyślaną strategią, potrafią zmaksymalizować zaangażowanie internautów. Jednakże, aby poprawić swoje wyniki, powinny zwrócić uwagę na interaktywność i nawiązywanie konwersacji z mieszkańcami. Regularne udzielanie się w dyskusjach oraz odpowiadanie na pytania internautów w czasie rzeczywistym nie tylko zbuduje zaufanie, ale także pokaże, że firma jest zaangażowana i gotowa do wsparcia swoich odbiorców. Może się to również przełożyć na pozytywny odbiór komunikacji miejskiej w internecie.

Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].