Analiza komunikacji banków na Facebooku – Listopad 2024

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) przygotował kolejną analizę działań komunikacyjnych banków na Facebooku. Zbadaliśmy aktywność 16 fanpage’ów pod kątem liczby fanów, ich wzrostu, liczby postów oraz kluczowego wskaźnika – interakcji, czyli reakcji, komentarzy i udostępnień.

TOP 3 

🥇 Santander Bank Polska
Profil Santander Bank Polska zdobył 15 tys. interakcji przy publikacji 17 postów. Kluczowym czynnikiem tego sukcesu była wysoka liczba reakcji (6,6 tys.), komentarzy (4,5 tys.) oraz udostępnień (535). Mimo spadku liczby fanów (nieznacznie, bo o 1 użytkownika), marka skutecznie angażowała swoich odbiorców (306 tys. fanów).

🥈 ING Polska
Na drugim miejscu uplasował się bank ING, który zebrał 13 tys. interakcji przy 19 postach. Posiadający bazę 258 tys. fanów bank w listopadzie osiągnął 7,4 tys. reakcji, 4 tys. komentarzy i 228 udostępnień.🥉 BOŚ Bank
Podium zamyka BOŚ Bank z wynikiem 12 tys. interakcji przy zdecydowanie mniejszej bazie fanów niż zajmujące 1. i 2. miejsce banki – 38 tys. Bank opublikował 23 posty i odnotował największy wzrost liczby fanów wśród analizowanych banków – aż o 428.

Najbardziej aktywne profile

Najwięcej postów w listopadzie opublikował mBank Polska – 27 postów, które przyniosły 9,2 tys. interakcji, plasując bank na 4. miejscu w rankingu zaangażowania.

Najbardziej aktywnymi bankami były również: VeloBank i City Handlowy (po 24 posty), BOŚ Bank (23 posty), PKO Bank Polski (22 posty), Bank Pekao S.A. (21 postów).

Porównanie do października 2024

Porównując rankingi banków pomiędzy październikiem a listopadem 2024 roku zaskakują wyniki naszego dzisiejszego lidera Santander Bank Polska, który w poprzednim miesiącu znajdował się na 7. miejscu z wynikiem 2,5 tys. interakcji. Bank ten wyraźnie zmienił strategię działań w mediach społecznościowych, co widać również po ilość opublikowanych postów, w październiku było to 10 postów, a w listopadzie 17.

Jeśli chodzi o banki ING i Boś Bank to spadły one w porównaniu z poprzednim miesiącu o jedno oczko w dół w rankingu. We wrześniu ING zajmował 1. miejsce z wynikiem 18 tys. interakcji – to o aż 5 tys. więcej niż w listopadzie, natomiast BOŚ Bank we wrześniu zajmował 2. miejsce z wynikiem 12 tys. interakcji – to dokładnie tyle samo co w obecnym miesiącu.

W październiku podium zamknął BNP Paribas Bank Polska z wynikiem 7,2 tys. interakcji, który w listopadzie zajął 8. miejsce z wynikiem 3,2 tys. interakcji. 

Podsumowanie

Listopadowa analiza pokazuje, że sukces w mediach społecznościowych zależy od elastycznego dostosowywania strategii i regularnej aktywności. Zmiana podejścia Santander Bank Polska przyniosła znaczący wzrost zaangażowania, co potwierdza, że dobrze przemyślane działania mogą szybko przynieść efekty. Spadki wyników niektórych banków sugerują konieczność ciągłej optymalizacji treści i reagowania na potrzeby odbiorców. Banki powinny także uwzględniać zmieniające się trendy, aby pozostać konkurencyjnymi w środowisku digitalowym.

Zapraszamy do śledzenia kolejnych analiz, które pomogą lepiej zrozumieć dynamikę komunikacji w sektorze bankowym oraz w innych branżach. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].