Aplikacje online do zamawiania transportu samochodowego na dobre zakorzeniły się w telefonach wielu użytkowników. Nierzadko nazwy popularnych firm z branży stały się synonimem usługi nowego typu. Jak kształtowały się dyskusje w sieci na temat usług, które w założeniu miały stanowić przejazdy taksówkarskie w wersji 2.0? Zbadaliśmy temat, analizując ruch w sieci (zarówno źródła social media, jak i portale informacyjne, blogi, fora i portale recenzenckie) w okresie od 1 stycznia do 31 października 2022 r.
Biorąc pod uwagę wartości zaprezentowanych wskaźników można określić, że temat ten cieszył się znaczną popularnością w polskojęzycznej przestrzeni Internetu i mediów społecznościowych. Najbardziej interaktywnym kanałem dyskusji był TikTok, na którym internauci publikowali najczęściej zabawne filmiki, tagując popularne firmy. Aktywność YouTube’a w zauważalny sposób wzrastała pod koniec badanego przedziału czasowego i związana była m.in. ze znaczną liczbą komunikatów influencerskich – w opisach filmów zaczęły pojawiać się np. linki afiliacyjne. Najaktywniejszymi kanałami dyskusji, biorąc pod uwagę liczbę wzmianek, były Facebook oraz portale informacyjne. W tym zakresie podium zamyka Twitter.
Całość dyskusji – analiza liczby wzmianek, potencjalnego zasięgu i interaktywności badanych treści
Badanie sumy wzmianek oraz potencjalnego zasięgu dyskusji ujawnia niekorzystną tendencję – dwie najpopularniejsze firmy generowały ponadprzeciętne rezultaty w momentach zainteresowania mediów przypadkami napaści lub molestowania seksualnego, które miały miejsce podczas przejazdów.
Wspomniane wyżej treści znajdują swoją reprezentację także w przypadku analizy całej komunikacji pod względem interaktywności. Warto zauważyć także podwyższone zainteresowanie usługą przewoźnika Free Now (mytaxi), który zaraz po pierwszej fali zainteresowania przypadkami ataków na kobiety, zaoferował swoim pasażerkom usługę „Dla niej”, zapewniającą bezpieczeństwo przejazdu.
Dominującymi kanałami dyskusji były portale informacyjne, Facebook i Twitter. Aktywność ostatniego z wymienionych źródeł była największa podczas okresu aktywności medialnej materiału TVN24 naświetlającego problem licznych przypadków molestowania, o które Uber został oskarżony w Stanach Zjednoczonych. W tym samym czasie widoczne były kolejne doniesienia o podobnych czynach popełnianych podczas przejazdów Boltem. Warto zwrócić uwagę, że pierwsza fala zainteresowania tematem związana była właśnie z tym przewoźnikiem i widoczna jest w lutym, gdzie najwyższe rezultaty uzyskały tak portale informacyjne, jak i Facebook.
Biorąc pod uwagę sumę wszystkich wypowiedzi opublikowanych w badanym przedziale czasowym, największa aktywność dyskusji widoczna była w źródłach social media – na Facebooku i Twitterze. Ponadprzeciętnie aktywne były też: polski portal mikroblogowy Wykop.pl oraz YouTube. Znaczną część wzmianek stanowiły też opinie publikowane w sklepie Google Play. W dalszej części zestawienia widoczne są przede wszystkim źródła informacyjne o zasięgu ogólnokrajowym. Warto odnotować również obecność prasy kobiecej, czy też strony szkoły samoobrony.
Analiza rozszerzona – badanie porównawcze
Poniższy wykres obrazuje dominację Ubera i Bolta wśród omawianych firm. Free Now ponadprzeciętną uwagę przykuwało tylko podczas aktywności komunikacji dotyczącej usługi „Dla niej”.
Analiza udziału procentowego wzmianek na temat poszczególnych firm w całości dyskursu wskazuje na bezpośrednią konkurencję Ubera z Boltem. Zainteresowanie pierwszą z wymienionych firm narastało wraz z upływem czasu, choć warto zauważyć, że wzrost ten przyspieszył w ostatnim miesiącu.
Szczegółowe badanie potencjalnego zasięgu dyskusji wykazało znaczne zainteresowanie tematyką napaści i przejawów molestowania. Sprawą zainteresowały się największe media w kraju. W czerwcu i lipcu temat osiagał podwyższoną aktywność także w prasie kobiecej (m.in. Vogue, Onet Kobieta).
Sprawdziliśmy także jak kształtowały się nastroje internautów, w kontekście badanych firm. W lutym największy wzrost liczby opinii negatywnych odnotował Bolt, co było ściśle związane z doniesieniami o przypadku molestowania. Temat do szerszej świadomości odbiorców powrócił w lipcu – wówczas ponadprzeciętny rezultat negatywny odnotował Uber. Warto odnotować też, że w październiku znaczne zainteresowanie prasy zyskiwały naloty policji na kierowców przewożących klientów dzięki pośrednictwu aplikacji, jednak temat ten umiarkowanie rezonował w przestrzeni medialnej – jednocześnie w tym czasie zaobserwowano wysoką liczbę przychylnych recenzji, ukazujących się w sklepach z aplikacjami, dostępnymi na telefonach (szczególnie Google Play), w znaczącej części o nierozbudowanej, jedno-dwuwyrazowej formie (np. „Super”, „OK”, „Good”, „Polecam”).
Podsumowanie i komentarz
Wartości zaprezentowanie w podsumowaniu całej aktywności dot. badanych aplikacji do zamawiania transportu samochodowego (Uber, Bolt, Free Now) wskazują na wysokie zainteresowanie tematem. Jednocześnie w przestrzeni medialnej najbardziej rezonowały treści dotyczące przypadków napaści lub molestowania seksualnego – w tym kontekście widoczne były wzmianki dotyczące Ubera i Bolta, natomiast Free Now zyskiwało popularność w związku z zapewnieniem tzw. bezpiecznych przejazdów swoim pasażerkom.
Analiza porównawcza sentymentu wypowiedzi na temat badanych podmiotów wykazała, że choć w badanym przedziale czasowym, najwcześniej widoczne były treści wzmiankujące przypadki napaści podczas przejazdów Boltem, w przekazach medialnych dłużej rezonowały negatywne treści dotyczące Ubera, który jednocześnie pozostaje najbardziej znaną aplikacją, wśród omawianych.
Tematy tego rodzaju generowały bardzo wysokie rezultaty i miały wpływ na postrzeganie wymienionych aplikacji, czy też transportu zamawianego online przez aplikacje w ogóle. Jednocześnie warto zauważyć, że same „apki” stale cieszą się wysokim zainteresowaniem, co znajduje wyraz we wciąż podwyższonej liczbie wzmianek.