W lipcu 2025 roku, podobnie jak w poprzednich miesiącach, Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych przyjrzał się aktywności banków spółdzielczych na Facebooku. Kluczowym wskaźnikiem, który pozwala na ocenę skuteczności komunikacji, była liczba interakcji, czyli reakcji, komentarzy i udostępnień postów. Jak wypadły czołowe banki spółdzielcze? Oto wyniki.

Czołówka
🥇 Bank Spółdzielczy w Żaganiu
Zwycięzcą lipcowego zestawienia został Bank Spółdzielczy w Żaganiu, który osiągnął największą liczbę 3,9 tys. interakcji. Przewaga tego banku wynika z bardzo wysokiej aktywności – 57 postów, które generowały średnio niemal 70 interakcji na post. Bank ten wyróżnia się wysoką liczbą reakcji (2,4 tys.), komentarzy (612) oraz udostępnień (582). Tak aktywna i angażująca komunikacja przyczyniła się do przyrostu 176 nowych fanów profilu.
🥈 Limes Bank Spółdzielczy
Na drugim miejscu uplasował się Limes Bank Spółdzielczy z wynikiem 3,1 tys. interakcji. Bank ten opublikował 56 postów, które osiągnęły solidne wyniki – 1,5 tys. reakcji, 692 komentarze i 347 udostępnień. Bank zyskał 41 nowych fanów, co wskazuje na niewielki, ale stabilny wzrost zainteresowania.
🥉 SANBank Nadsański Bank Spółdzielczy
Na trzecim miejscu znalazł się SANBank, który w lipcu zdobył 2,2 tys. interakcji (dokładnie 2 249). Choć liczba postów była stosunkowo niewielka (27 postów), to bank ten osiągnął bardzo wysoką liczbę komentarzy (699), co wskazuje na spore zaangażowanie społeczności w formie dyskusji. Bank uzyskał 1,1 tys. reakcji oraz 275 udostępnień, a także zdobył 82 nowych fanów, co może świadczyć o efektywności jego komunikacji.
Czwarte miejsce – Bank Spółdzielczy w Raciążu
Na czwartym miejscu, z wynikiem 2,2 tys. interakcji, uplasował się Bank Spółdzielczy w Raciążu. Co ciekawe, liczba interakcji jest niemal identyczna jak u SANBanku (Raciąż zdobył 2 193), i warto zauważyć, że bank ten opublikował taką samą liczbę postów co SANBank – 27 publikacji w lipcu. Jego komunikacja wygenerowała jednak znacznie mniejszą liczbę komentarzy niż w przypadku TOP 3 profili w zestawieniu, bo zaledwie 107. Mimo to, bank może pochwalić się dobrą liczbą reakcji (1,3 tys.) i udostępnień (418). Bank zdobył aż 226 nowych fanów (najwięcej spośród TOP 10 zestawienia), co świadczy o rosnącym zainteresowaniu jego profilem.

TOP 5 najaktywniejszych profili na Facebooku
1. Bank Spółdzielczy w Żaganiu – 57 postów, 3,9 tys. interakcji
2. Limes Bank Spółdzielczy – 56 postów, 3,1 tys. interakcji
3. Bank Spółdzielczy w Legnicy – 45 postów, 682 interakcje
4. Bank Spółdzielczy w Limanowej – 44 posty, 1,7 tys. interakcji
5. Bank Spółdzielczy w Bielsku Podlaskim – 40 postów, 562 interakcje
Warto zauważyć, że w przypadku tych pięciu banków wysoka liczba postów zdecydowanie przekłada się na zaangażowanie ich społeczności, jednak nie jest to reguła. Na poziom interakcji wpływa wiele czynników, takich jak jakość treści, sposób komunikacji czy reakcja użytkowników na konkretne komunikaty.
Poniżej zestawienie uporządkowane względem największej aktywności (największej liczby postów).

Zmiany w czołówce – czerwiec/lipiec 2025
Porównując czołówkę rankingów z czerwca i lipca 2025 roku, widać pewne zmiany w rozkładzie sił. Bank Spółdzielczy w Żaganiu, który zajął trzecie miejsce w czerwcu, w lipcu wskoczył na pierwszą pozycję, co świadczy o wyraźnym wzroście zaangażowania na Facebooku.
Bank Spółdzielczy w Wołczynie, który w czerwcu królował w rankingu, w lipcu wypadł poza pierwszą dziesiątkę zestawienia. W ostatnim miesiącu zdobył ponad 3 tys. interakcji mniej, czego przyczyną mogło być znacznie mniejsza aktywności na Facebooku (10 postów mniej).
Limes Bank Spółdzielczy skoczył o 3 oczka w rankingu i wygenerował niecałe tysiąc interakcji więcej, przy publikacji zaledwie dwóch postów więcej.
Tak jak w przypadku Limes Bank, SANBank Nadsański Bank Spółdzielczy opublikował również 2 posty więcej w lipcu. To pozwoliło mu zdobyć ok. 1 tys. interakcji więcej i skoczyć aż o 7 pozycji w zestawieniu.
Podsumowanie
W lipcu 2025 roku banki spółdzielcze kontynuowały dynamiczną rywalizację na Facebooku, a zmiany w czołówce rankingu wskazują na rosnącą konkurencję w tej przestrzeni. Na pewno obserwujemy wzrost zaangażowania wśród banków spółdzielczych, co stanowi pozytywny trend i wskazuje na ich rosnącą świadomość w zakresie budowania relacji z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych. Czerwiec i lipiec 2025 to miesiące, które pokazały, jak bardzo liczy się elastyczność w podejściu do komunikacji w internecie.
Zapraszamy do śledzenia kolejnych analiz Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].