Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych ponownie przyjrzał się aktywności banków spółdzielczych na Facebooku. Niezmiennie, głównym wskaźnikiem była liczba interakcji, która pozwala ocenić efektywność komunikacji. W analizie przedstawiony jest ranking czerwcowy, a także wyniki zebrane w pierwszym półroczu 2025 roku. Raport przedstawia 10 profili z najwyższą liczbą interakcji, natomiast analiza obejmuje ponad 200 profili. Jak prezentuje się czołówka?

Podium – czerwiec 2025
🥇 Bank Spółdzielczy w Wołczynie
Liderem ostatniego miesiąca okazał się Bank Spółdzielczy w Wołczynie, który zebrał aż 3,9 tys. interakcji. W czerwcu opublikował 41 postów, które wygenerowały 1,1 tys. reakcji, 2,1 tys. komentarzy oraz 165 udostępnień. Treści opublikowane na profilu banku były najchętniej komentowane spośród wszystkich analizowanych kont, co potwierdza wysokie zaangażowanie społeczności. Profil banku zyskał także 92 nowych fanów, co potwierdza rosnące zainteresowanie na platformie.
🥈 Bank Spółdzielczy w Raciążu
Na drugiej pozycji znalazł się Bank Spółdzielczy w Raciążu, który osiągnął ponad 2,8 tys. interakcji (dokładnie 2 815). Bank wykazał się mniejszą aktywnością na Facebooku niż lider zestawienia – w czerwcu opublikował 32 posty, które zdobyły 1,5 tys. reakcji, 164 komentarze i aż 598 udostępnień. Komunikacja banku przyciągnęła zainteresowanie 350 nowych użytkowników, co wskazuje na rosnącą pozycję banku w mediach społecznościowych.
🥉 Bank Spółdzielczy w Żaganiu
Na trzecim miejscu uplasował się Bank Spółdzielczy w Żaganiu, który odnotował prawie 2,8 tys. interakcji (dokładnie 2 776). Bank opublikował największą liczbę postów spośród liderów zestawienia – 59 publikacji, które wygenerowały 1,7 tys. reakcji, 137 komentarzy oraz zostały udostępnione aż 615 razy (najwięcej spośród wszystkich analizowanych kont). Można pokusić się o stwierdzenie, że treści publikowane przez bank mają potencjał viralowy (skutecznie rozprzestrzeniają się w sieci). Bank zdobył 34 nowych fanów, co wskazuje na niską, ale stabilną rozbudowę społeczności.

Najbardziej aktywne banki
Poniżej zestawienie TOP 5 profili, które opublikowały najwięcej postów w czerwcu 2025 r.
1. Bank Spółdzielczy w Kowalu – 104 posty – 695 interakcji
2. Bank Spółdzielczy w Żaganiu – 59 postów – 2,8 tys. interakcji
3. Bank Spółdzielczy w Gnieźnie – 56 postów – 1,1 tys. interakcji
4. Limes Bank Spółdzielczy – 54 posty – 2,2 tys. interakcji
5. Bank Spółdzielczy w Limanowej – 45 postów – 2,2 tys. interakcji
Wniosek: Wysoka aktywność na facebooku nie jest jedyną zmienną , która przyczynia się do wysokiego zaangażowania społeczności. Kluczowe jest zachowanie równowagi, która pozwoli na publikację wysokiej jakości postów – interesujących i zachęcających odbiorców do pozostawienia interakcji.
Kto zdobył najwięcej nowych obserwujących?
Poniżej zestawienie TOP 5 profili, które odnotowały największy przyrost nowych fanów w czerwcu 2025 r.
1. Bank Spółdzielczy w Kłobucku – 984 nowych fanów – 448 interakcji
2. Bank Spółdzielczy w Raciążu – 350 nowych fanów – 2,8 tys. interakcji
3. Auret Bank – 298 nowych fanów – 422 interakcje
4. Bank Spółdzielczy w Krzepicach – 262 nowych fanów – 367 interakcji
5. Powiślański Bank Spółdzielczy w Kwidzynie – 217 nowych fanów – 417 interakcji
Wniosek: Dynamiczny przyrost nowych fanów, często nie ma bezpośredniego przełożenia na wysokie zaangażowanie społeczności. Warto zauważyć, że przyrost nowych obserwujących jest tylko jednym z elementów skutecznej komunikacji – można nawet stwierdzić, że jest on efektem ubocznym publikowania treści ciekawych dla internautów, którzy chcą być na bieżąco z kolejnymi komunikatami banków.
Porównanie: czerwiec vs maj
W obrębie komunikacji banków spółdzielczych na Facebooku widać znaczne zmiany w czołówce rankingu na przestrzeni maja i czerwca.
Wyraźny awans zaliczył Bank Spółdzielczy w Wołczynie, który w maju zdobył poniżej 500 interakcji i uplasował się poza TOP 20 zestawienia. Natomiast w czerwcu wygenerował o ok. 3,5 tys. interakcji więcej i został liderem czerwcowego zestawienia. To pokazuje, jak determinacja, regularność publikacji oraz odpowiednio dopasowana i ciekawa komunikacja przynosi imponujące osiągnięcia.
Znaczny przyrost zaangażowania zdobył również Bank Spółdzielczy w Raciążu. W czerwcu wygenerował ok. 1,8 tys. interakcji więcej, co pozwoliło mu awansować aż o 9 pozycji (na 2. miejsce), podczas gdy w maju znajdował się poza TOP 10 zestawienia (miejsce 11.).
Awansem może się również pochwalić Bank Spółdzielczy w Żaganiu, co prawda zaledwie o jedno miejsce w rankingu, ale z wyraźnym wzrostem zaangażowania – z 1,6 tys. interakcji w maju do prawie 2,8 tys. interakcji w czerwcu.
Spadek zaangażowania odnotował Bank Spółdzielczy w Szczytnie – z 1,7 tys. interakcji w maju do 1,6 tys. interakcji w czerwcu. Pomimo stosunkowo niewielkiego spadku, bank uplasował się aż 5 pozycji niżej.
Limes Bank Spółdzielczy, który w maju zamykał podium, w czerwcu zdobył 5. miejsce. Ważny jest fakt, że bank wygenerował wyższe zaangażowanie niż w poprzednim miesiącu (o ok. 500 interakcji), jednak nie pomogło mu to utrzymać pozycji w kolejnym miesiącu.
✨NOWOŚĆ! Podsumowanie pierwszego półrocza 2025 📊
W najnowszym segmencie naszej analizy, przyglądamy się efektywności komunikacji banków spółdzielczych na Facebooku w pierwszej połowie 2025 roku.
TOP 5
1️⃣ Bank Spółdzielczy w Żaganiu zdecydowanie prowadzi w pierwszym półroczu 2025 roku, osiągając 14 tys. interakcji. Bank opublikował 333 posty, które zdobyły 8,3 tys. reakcji, 1,8 tys. komentarzy oraz 2,8 tys. udostępnień. W długofalowej perspektywie, komunikacja skutecznie angażowała społeczność i przyciągnęła zainteresowanie 326 nowych fanów.
2️⃣ Na drugim miejscu znalazł się Bank Spółdzielczy w Szczytnie z wynikiem 13 tys. interakcji. Bank opublikował 157 postów, które uzyskały 7,4 tys. reakcji, 1,4 tys. komentarzy oraz 2,6 tys. udostępnień. W pierwszej połowie roku zdobył 200 nowych obserwujących.
3️⃣ Bank Spółdzielczy w Limanowej zajął trzecie miejsce, osiągając 11 tys. interakcji. Dzięki 255 postom, bank wygenerował 7 tys. reakcji, 607 komentarzy oraz 1,9 tys. udostępnień. Czerwiec zakończył z bazą fanów na poziomie 2,3 tys. użytkowników, a w przeciągu pierwszego półrocza 2025 roku zdobył 169 nowych obserwujących.
4️⃣ Na czwartym miejscu uplasował się Bank Spółdzielczy w Ostrowi Mazowieckiej z 9,8 tys. interakcji. Bank opublikował 211 postów, które przyniosły 5,3 tys. reakcji, 403 komentarze oraz 2,9 tys. udostępnień (najwięcej spośród TOP 5 analizy śródrocznej). W tym okresie bank został zaobserwowany przez 235 użytkowników platformy.
5️⃣ Limes Bank Spółdzielczy zamyka pierwszą piątkę z wynikiem 9,6 tys. interakcji. W ciągu pierwszego półrocza na profilu zostały opublikowane 252 posty, które wygenerowały 5,9 tys. reakcji, 642 komentarze oraz 1,2 tys. udostępnień. Fanpage banku zdobył 245 nowych obserwujących, dzięki czemu czerwiec zakończył z 2,3 tys. fanami.

Podsumowanie
W czerwcu 2025 roku widać wyraźny wzrost zaangażowania w komunikacji banków spółdzielczych na Facebooku, co przekłada się na większą konkurencję i dynamiczne przetasowania w czołówce rankingu. Zmiany te wskazują na możliwy początek trendu, w którym większa aktywność i bardziej angażujące treści prowadzą do szybszego wzrostu pozycji w rankingu. Jednakże takie zmiany mogą również być chwilowe, zależne od jakości i odpowiedniego dopasowania komunikacji do potrzeb odbiorców. Warto zauważyć, że rosnąca konkurencja wśród banków spółdzielczych sprawia, że nie tylko utrzymanie wysokiego poziomu interakcji, ale również jego stały wzrost staje się kluczowym elementem w walce o uwagę użytkowników.
Zapraszamy do śledzenia kolejnych analiz Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].