Profile bożonarodzeniowych jarmarków świątecznych w polskich miastach są jednymi z najbardziej angażujących dla mieszkańców w Europie. Niekwestionowanym leaderem jest komunikacja wrocławskiego jarmarku, który wyprzedził takie miasta jak Strasburg, Wiedeń, Paryż, Kopenhagę, czy czeską Pragę.
Local-SoMe rozpoczyna cykl publikacji analiz komunikacji samorządowej w mediach społecznościowych. W pierwszym kroku postanowiliśmy zbadać poziom zaangażowania użytkowników mediów społecznościowych w tematykę największych Jarmarków Bożonarodzeniowych w Polsce i w Europie.
Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych zanalizował profile największych jarmarków w europejskich miastach, które mają swoją dedykowaną komunikację (profile) w kanale Facebook. Spośród 20 profili z największą liczbą obserwujących znalazło się aż 6 polskich miast. Na bazie zebranych danych ilościowych pomiędzy 1 listopada a 17 grudnia 2022, jednoznacznie wynika, że zarówno pod kątem liczby obserwujących (czyli tzw. fanów), jak i zaangażowania użytkowników zdecydowanym zwycięzcą rankingu jest profil Jarmarku Bożonarodzeniowego we Wrocławiu mając aż 110 tys. obserwujących i 44 tys. interakcji. Na piątym miejscu w rankingu uplasował się Jarmark Bożonarodzeniowy Gdańsk z liczbą 22 tys. obserwujących i 21 tys. interakcji. Miejsce 8 należy do profilu Jarmarków Śląskich z 14 tys. fanów oraz 16 tys. interakcji. Pierwsza 10 rankingu zamyka Poznański Jarmark Świąteczny z liczbą 5,8 tys. obserwujących i 12 tys. interakcji.
Drugą dziesiątkę rankingu otwiera profil Bydgoskiego Jarmarku Świątecznego z 9,3 tys. obserwujących i 8,1 tys. interakcji. Tuż za nim profil katowickiego Jarmarku Na Nikiszu mający 18 tys. fanów oraz 6,8 tys. interakcji, wyprzedzając takie miasta jak Brukselę, Kolonię, Berlin, czy czeską Pragę.
Analizowane profile jarmarków bożonarodzeniowych w miastach wg. kolejności rankingu:
- Wrocław – Jarmark Bożonarodzeniowy we Wrocławiu,
- Sybin, Rumunia – Targul de Craciun din Sibiu,
- Strasburg, Francja – Strasbourg Capitale de Noël,
- Annaberg-Buchholz, Niemczecy – Annaberger Weihnachtsmarkt,
- Gdańsk, Polska – Jarmark Bożonarodzeniowy Gdańsk,
- Magdeburg, Niemczecy – Weihnachtsmarkt Magdeburg,
- Katowice, Polska – Jarmarki Śląskie,
- Wiedeń, Austria – Wiener Christkindlmarkt,
- Salzburg, Austria – Salzburger Christkindlmarkt,
- Poznań, Polska – Poznański Jarmark Świąteczny,
- Bydgoszcz, Polska – Bydgoski Jarmark Świąteczny,
- Katowice, Polska – Jarmark Na Nikiszu,
- Bruksela, Belgia – Plaisirs d’hiver / Winterpret / Winter Wonders,
- Kopenhaga, Dania – Julemarked Højbro Plads, 4 Nov – 21 Dec. Christmasmarket” Copenhagen,
- Dortmund, Niemcy – Dortmunder Weihnachtsstadt,
- Talin, Estonia – Jõuluturg,
- Barlin, Niemcy – Winterzauber Berlin,
- Kolonia, Niemcy – Weihnachtsmarkt am Kölner Dom,
- Berlin, Niemcy – Weihnachtszauberberlin,
- Praga, Czechy – Trhy Praha/Prague Markets.
Najbardziej angażującym postem wśród analizowanych profili w wybranym okresie był post Annaberger Weihnachtsmarkt ( 11 tys. interakcji), następnie polski profil katowickich Jarmarków Śląskich 9 tys., Wiener Christkindlmarkt i Strasbourg Capitale de Noël ex aequo po 7,8 tys. i na miejscu piątym post Jarmark Bożonarodzeniowy we Wrocławiu z 2,8 tys. interakcji. Linki do postów zamieszczone pod nazwami profili.
Najbardziej angażującymi hasztagami były: #JarmarkPoznań, #JarmarkTargi, oraz #jarmarkbozonarodzeniowy.
Najbardziej angażującymi postami ze zdjęciem były w kolejności publikacje wiedeńskiego Wiener Christkindlmarkt, Annaberg-Buchholz Annaberger Weihnachtsmarkt, magdeburskiego Weihnachtsmarkt Magdeburg, następnie Strasbourg Capitale de Noël oraz ponownie Annaberger Weihnachtsmarkt.
Najbardziej angażującymi filmami video były 2 filmy Annaberger Weihnachtsmarkt (link do 2 filmu). Trzecim najbardziej angażującym filmem była publikacja Poznańskiego Jarmarku Świątecznego, następnie magdeburski Weihnachtsmarkt Magdeburg. Pierwsza piątkę zamyka ponownie Poznański Jarmark Świąteczny z video jarmarku z lotu ptaka. Linki do postów zamieszczone pod nazwami profili.
Należy zaznaczyć, iż część miast nie prowadzi osobnej komunikacji w mediach społecznościowych związanej z jarmarkami bożonarodzeniowymi. Analiza danych jakościowych wskazuje, że pomimo kryzysu gospodarczego mieszkańcy bardzo chętnie angażują się w przekazy związane z Bożym Narodzeniem. Komunikacja tych wydarzeń w mediach społecznościowych dowodzi, że warto tworzyć dedykowane profile.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do komunikacji miast, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Liczba monitorowanych profili oraz obszaru analizy może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].