Komunikacja miejska na Facebooku – Wrzesień 2025

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych przeprowadził analizę aktywności profili firm zajmujących się transportem publicznym w Polsce. Jak w przypadku innych analiz, głównym wskaźnikiem efektywności komunikacji była liczba interakcji – suma reakcji, komentarzy oraz udostępnień, które stanowią miarę zaangażowania odbiorców. 

Podium

🥇 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie

  • Liczba interakcji: 20 tys.
  • Liczba postów: 123
  • Średnia liczba interakcji na post: 163

MPK Kraków zajmuje pierwsze miejsce, zdobywając 20 tys. interakcji. Miasto przyciągnęło 1,9 tys. nowych fanów, osiągając bazę 120 tys. fanów. Wysoka liczba reakcji (12 tys.), komentarzy (2,1 tys.) oraz udostępnień (833), a także średnia interakcji na post (163), świadczy o skutecznej i angażującej komunikacji.

🥈 MPK Poznań Sp. z o.o.

  • Liczba interakcji: 13 tys.
  • Liczba postów: 35
  • Średnia liczba interakcji na post: 371

Na drugim miejscu uplasował się MPK Poznań, osiągając 13 tys. interakcji. Miasto wyróżnia się bardzo wysoką średnią interakcji na post – około 371. Choć liczba postów (35) jest znacznie niższa niż w przypadku pozostałych miast na podium, Poznań skutecznie angażuje swoich odbiorców. We wrześniu osiągnął wysokie wyniki reakcji (7,5 tys.), komentarzy (859) i udostępnień (511), a także przyciągnął 283 nowych fanów, osiągając bazę 50 tys. fanów.

🥉 Warszawski Transport Publiczny

  • Liczba interakcji: 11 tys.
  • Liczba postów: 102
  • Średnia liczba interakcji na post: 108

Warszawski Transport Publiczny zamyka podium z wynikiem 11 tys. interakcji. Miasto przyciągnęło 955 nowych fanów, osiągając bazę 74 tys. fanów. Opublikowało 102 posty, które uzyskały 7,4 tys. reakcji, 1,2 tys. komentarzy i 861 udostępnień (najwyższy wynik w rankingu).

TOP 10 profili z największą bazą fanów

  1. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie:

Liczba fanów: 120 tys.

Liczba interakcji: 20 tys.

  1. Warszawski Transport Publiczny:

Liczba fanów: 74 tys.

Liczba interakcji: 11 tys.

  1. MPK Wrocław:

Liczba fanów: 70 tys.

Liczba interakcji: 3,3 tys.

  1. MPK Poznań Sp. z o. o.:

Liczba fanów: 50 tys.

Liczba interakcji: 13 tys.

  1. MPK-Łódź Sp. z o.o.:

Liczba fanów: 32 tys.

Liczba interakcji: 3,7 tys.

  1. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy:

Liczba fanów: 30 tys.

Liczba interakcji: 991

  1. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku:

Liczba fanów: 15 tys.

Liczba interakcji: 3 tys.

  1. MZK w Toruniu Sp. z o.o.:

Liczba fanów: 14 tys.

Liczba interakcji: 2,4 tys.

  1. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie: 

Liczba fanów: 13 tys.

Liczba interakcji: 1,9 tys.

  1. ZKM Gdynia:

Liczba fanów: 12 tys.

Liczba interakcji: 943

Wyniki analizy wskazują, że firmy, które posiadają dużą bazę fanów, często znajdują się wysoko w rankingu ogólnym, choć sama liczba fanów nie gwarantuje sukcesu.

MPK Kraków, Warszawski Transport Publiczny oraz MPK Poznań, to przykłady profili, które mają dużą bazę fanów i zdobyły dużą ilość interakcji. Z drugiej strony, profile komunikacji miejskiej w Bydgoszczy czy Gdyni, mimo stosunkowo dużej bazy fanów, nie osiągnęły wysokiej liczby interakcji (oba miasta zdobyły poniżej 1 tys. interakcji). 

Sierpień vs Wrzesień 2025

Porównując wyniki z sierpnia i września 2025 roku, podium pozostaje takie samo, jednak widać wyraźny wzrost zaangażowania u liderów.

MPK Kraków, które zajmowało pierwsze miejsce w obu miesiącach, osiągnęło wyższe wyniki we wrześniu w każdym z mierzalnych parametrów. Miasto uzyskało o 6 tys. więcej interakcji niż w sierpniu, w tym o 2,4 tys. więcej reakcji, 1,2 tys. więcej komentarzy oraz 229 więcej udostępnień. Kraków opublikował również o 29 postów więcej i przyciągnął o 982 więcej nowych fanów.

Zajmujący drugie miejsce w sierpniu i wrześniu MPK Poznań, wykazał się dużym wzrostem liczby interakcji, mimo mniejszej liczby postów (35 we wrześniu i 43 w sierpniu). W porównaniu do sierpnia, Poznań zwiększył liczbę interakcji o aż 7,8 tys., co świadczy o skuteczniejszej strategii komunikacyjnej.

Warszawski Transport Publiczny zyskał o 6 tys. interakcji więcej w porównaniu do sierpnia. Miasto zwiększyło swoją aktywność, w sierpniu opublikowało 73 posty, a we wrześniu już 108, co przyczyniło się do zwiększenia zaangażowania społeczności.

Podsumowanie

We wrześniu 2025 roku zauważono wyraźny wzrost aktywności na platformie oraz liczby interakcji, szczególnie wśród liderów zestawienia. Wielkość bazy fanów jest jednym z kluczowych wskaźników rozwoju profilu, jednak analiza pokazuje, że duża liczba obserwujących nie zawsze gwarantuje sukces w postaci większej liczby interakcji. Kluczem do sukcesu jest nie tylko przyciąganie odbiorców, ale przede wszystkim angażowanie społeczności i dostosowywanie treści do ich oczekiwań. Komunikacja miejska na Facebooku rozwija się w szybkim tempie, a miasta, które dbają o jakość i regularność publikacji, mogą liczyć na coraz większe zaangażowanie swoich mieszkańców.

Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].