W najnowszym raporcie Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych przyjrzeliśmy się wynikom komunikacji profili uczelni wyższych na Facebooku w lutym 2025 roku. Zebrane dane obejmują m.in. liczbę fanów, wzrost tej bazy, aktywność (liczbę postów) oraz kluczowy wskaźnik efektywności komunikacji, świadczący o zaangażowaniu użytkowników – liczbę interakcji. Kto znalazł się na podium?

Liderzy miesiąca
🥇 Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Przy bazie 66 tys. fanów oraz 50 publikacjach profil osiągnął 9,9 tys. interakcji. Wynik ten świadczy o wysokiej jakości treści, które pomimo umiarkowanej częstotliwości publikacji potrafią skutecznie angażować społeczność.
🥈 Politechnika Poznańska
Mimo nieco mniejszej bazy (33 tys. fanów) i znacznie większej aktywności – aż 189 postów – profil ten zanotował 9,5 tys. interakcji. Intensywna komunikacja przełożyła się na dobre wyniki interakcji, co pozwoliło uplasować się uczelni w czołówce rankingu.
🥉 Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Z 54 tys. fanów oraz 56 postami, uczelnia zdobyła 7,5 tys. interakcji. Odpowiednie dopasowanie treści do oczekiwań społeczności przełożyły się na zauważalne zaangażowanie odbiorców. Posty UMK zostały udostępnione 534 razy – najwięcej spośród liderów zestawienia.

Aktywność na Facebooku
Pod względem aktywności uczelni wyższych na Facebooku obserwujemy duże rozbieżności w lutym 2025. Jednak warto zaznaczyć, że znacznie lepsze zaangażowanie generowały profile o dużej aktywności na platformie.
Do najbardziej aktywnych uczelni zaliczają się: Politechnika Białostocka (198 postów), Politechnika Poznańska (189 postów), Politechnika Bydgoska (121 postów), Uniwersytet Wrocławski (114 postów) oraz Politechnika Śląska (108 postów). Pozostałe uczelnie opublikowały poniżej 100 postów.
Przyrost obserwujących a liczba interakcji
Profilem, który zanotował największy przyrost fanów w lutym jest Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego – Uczelnia – 4 tys. nowych obserwujących. Uczelnia znacznie wyróżnia się pod tym kątem od pozostałych. Zdobyła jednak tylko 1,2 tys. interakcji, co wskazuje, że budowanie dużej społeczności, nie przekłada się proporcjonalnie na jej zaangażowanie.
Kolejne pozycje należą do: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (452 nowych fanów), Akademia Śląska (440 nowych fanów), Akademia Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu Akademia Nauk Stosowanych (417 nowych fanów), Uniwersytet WSB Merito Poznań – wcześniej Wyższa Szkoła Bankowa (390 nowych fanów) oraz Uniwersytet SWPS (385 nowych fanów).
Podsumowanie
Analiza wyników z lutego 2025 roku pokazuje, że uczelnie wyższe potrafią skutecznie angażować swoją społeczność na Facebooku, choć strategie komunikacyjne różnią się w zależności od wielkości bazy fanów oraz częstotliwości publikacji. Podkreśla także, że dynamiczny przyrost fanów czy duża aktywność na platformie nie zawsze przekłada się na proporcjonalne zaangażowanie – kluczowe jest bowiem dostosowanie komunikacji do specyfiki odbiorców.
W dynamicznym świecie mediów społecznościowych, ciągła optymalizacja działań pozostaje fundamentem skutecznej komunikacji. Zapraszamy do śledzenia kolejnych analiz Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].