Miasta wojewódzkie na Facebooku w dobie epidemii. Jak sobie radzą?

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Miasta wojewódzkie. Jak sobie radzą na Facebooku? 2020 rok przyniósł szereg wyzwań dla samorządów – między innymi w zakresie komunikacji z mieszkańcami. Jako Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych zmierzyliśmy aktywność i efektywność profili facebookowych polskich miast wojewódzkich. Przeanalizowaliśmy dane ilościowe. Sprawdziliśmy jak miasta poradziły sobie w nowej rzeczywistości. Zapraszamy do lektury!

Łódź na Facebooku deklasuje konkurencję

We wszystkich najistotniejszych kategoriach najbardziej efektywnym kanałem komunikacyjnym za okres 1.01.2020-26.12.2020 jest profil miasta Łodzi. Przyrasta mu najwięcej nowych fanów, jest najbardziej aktywnym profilem ze wszystkich profili miast wojewódzkich, budzi największe zaangażowanie użytkowników, zarówno jeżeli chodzi o reakcje na posty, jak i komentarze.

Co najbardziej istotne, profil miasta Łodzi obserwuje 384741 użytkowników Facebooka na 728892 mieszkańców miasta. Facebook Insights podaje, że ok. 550000 pełnoletnich użytkowników FB jako miejsce zamieszkania podaje Łódź. Statystyki te pokazują, że ponad 70% mieszkańców miasta stale odbiera komunikaty miasta, a wskaźnik interakcji pokazuje, że najprawdopodobniej pozostałe 30% otrzymuje informacje dot. najważniejszych spraw.

Pomimo drugiego miejsca w rankingu, na tle Łodzi szczególnie znacznie słabsze wyniki osiąga komunikacja Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Stolica i największe miasto w Polsce stale obserwuje 261257 tysięcy użytkowników Facebooka. Facebook Insights podaje, że jako swoje miejsce zamieszkania Warszawę wymienia prawie 1.5 miliona pełnoletnich użytkowników FB, co daje zaledwie 17% wskaźnik zainteresowania warszawskich użytkowników Facebooka komunikacją miasta. Staje się to problematyczne szczególnie w sytuacji Warszawy, która jako stolica musi mierzyć się z rzeszą osób docierających do niej okazjonalnie. Stąd też docieranie ze szczególnie istotnymi komunikatami dot. np. zmian w komunikacji miasta nie tylko do mieszkańców, ale i osób spoza Warszawy, powinno być celem stołecznych urzędników.

Należy wyróżnić profil miasta Gdańska za stosunkowo wysoki wskaźnik interakcji na Facebooku. Jest on zaledwie dwa tysiące mniejszy od m.st. Warszawy, jednak wciąż prawie czterokrotnie mniejszy niż miasta Łodzi.

Nie zawsze wysoka aktywność profilu idzie w parze z zainteresowaniem i zaangażowaniem użytkowników. I chodź najbardziej efektywny profil miasta Łodzi jest również liderem aktywności miast wojewódzkich, o tyle przykład Zielonej Góry, Poznania czy Wrocławia pokazuje, że dla zaangażowania użytkowników dalece istotniejsze od ilości postów, jest ich istotność i atrakcyjność.

Przy targetowaniu i promocji komunikatów samorządy największych miast muszą koniecznie uwzględniać ich suburbanizację. Nie wystarczy docierać z informacjami do mieszkańców mieszkających w samym mieście, skoro coraz więcej osób przebywających w mieście w ciągu dnia mieszka w ich okolicach. Szczególnie w kontekście projektów metropolitalnych staje się to coraz pilniejszym wyzwaniem.

Stanowczo swoją aktywność internetową powinni przeanalizować urzędnicy ze Szczecina, Olsztyna i Rzeszowa. Ich potencjał jest znacząco większy niż np. Opola, które prowadzi dużo bardziej efektywną komunikację facebookową.

Rzeczywistość pandemiczna wyraźnie zmieniła sposoby komunikacji samorządów z mieszkańcami. Ze względu na lockdown, plakaty, ogłoszenia i billboardy nie są tak skuteczne, jak przed marcem roku 2020. Efektem tego jest wzrost zainteresowania profilami wszystkich miast. Tym bardziej powinno to dopingować do większego zaangażowania wydziały promocji miast.

 

Miasta wojewódzkie na Facebooku. Cały raport