Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) przeprowadził analizę działań komunikacyjnych banków spółdzielczych na Facebooku we wrześniu 2024 roku. Badanie analizowało profile banków, m.in. pod kątem ich aktywności na platformie, reakcji użytkowników oraz interakcji – najważniejszego wskaźnika mierzącego zaangażowanie odbiorców.
Top 3 banki spółdzielcze
We wrześniu 2024 roku najwyższy poziom zaangażowania odnotował Bank Spółdzielczy w Szczytnie, który osiągnął imponującą liczbę 1,9 tys. interakcji. W ciągu ostatniego miesiąca opublikował 26 postów, co wskazuje na przeciętną aktywność w porównaniu do innych banków. Profil posiada 1,7 tys. fanów, którzy wykazują się niezwykłym zaangażowaniem, dzięki czemu Bank Spółdzielczy w Szczytnie uplasował się na pozycji lidera całego zestawienia.
Na drugim miejscu uplasował się Bank Spółdzielczy w Żaganiu z wynikiem 1,8 tys. interakcji. Mimo mniejszej liczby fanów (712), profil wyróżniał się dużą liczbą opublikowanych postów (45) oraz podobną ilością reakcji co lider zestawienia (1,1 tys.). Profil cieszy się równie wysokim poziomem zaangażowania co lider rankingu. Świadczy to o tym, że komunikacja banku dobrze odpowiada na potrzeby i oczekiwania jego społeczności.
„Jesteś u Siebie – Banki Spółdzielcze z Grupy BPS” zajęły trzecie miejsce z wynikiem 1,7 tys. interakcji. Profil, posiadający 17 tys. fanów, opublikował 30 postów, które wygenerowały 671 reakcji, 124 komentarzy oraz 697 udostępnień. Mimo dużej bazy fanów, wynik interakcji jest nieco niższy w porównaniu z Bankami Spółdzielczymi w Szczytnie i Żaganiu, co może sugerować, że istnieje przestrzeń do zwiększenia zaangażowania społeczności.
Warto zaznaczyć, że liderzy naszego zestawienia, pomimo stosowania odmiennych strategii komunikacyjnych, osiągnęli bardzo zbliżone wyniki zaangażowania odbiorców.
Największa aktywność
Bankiem, który wykazał się największą aktywnością na Facebooku okazał się Bank Spółdzielczy w Ostrowi Mazowieckiej, który opublikował na swoim fanpage’u 52 posty. Wpisy zdobyły ponad 1,5 tys. interakcji, co pozwoliło marce uplasować się na 5. miejscu w ogólnym zestawieniu.
Wysoką aktywność zaobserwowano również na profilach banków, takich jak Bank Spółdzielczy w Limanowej (49 postów), Bank Spółdzielczy w Żaganiu (45 postów), Bank Spółdzielczy w Gnieźnie i Limes Bank Spółdzielczy (po 42 posty) oraz Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu (38 postów).
Kto zdobył najwięcej nowych fanów?
Znacznym wzrostem liczby fanów we wrześniu bieżącego roku wykazał się Bank Spółdzielczy w Więcborku – 178 nowych obserwujących. Pomimo stosunkowo niskiej liczby interakcji w ubiegłym miesiącu (590), bank opublikował 35 postów, które wyraźnie przyciągnęły zainteresowanie nowych odbiorców. Odpowiednie dopasowanie publikowanych treści do oczekiwań odbiorców może przyczynić się do wzrostu zaangażowania i przynieść lepsze rezultaty w widoczności, a także w odbiorze banku w przestrzeni social media.
Kolejne miejsca pod względem przyrostu fanów należą do Banku Spółdzielczego w Raszynie (147 nowych obserwujących), Pienińskiego Banku Spółdzielczego (143 nowych obserwujących), Banku Spółdzielczego w Kątach Wrocławskich (111 nowych obserwujących) i Banku Rumia Spółdzielczy (108 nowych obserwujących).
Podsumowanie
Wrzesień 2024 roku był ciekawym miesiącem dla banków spółdzielczych na Facebooku. Największe sukcesy odnotowały banki z mniejszą liczbą fanów, które, dzięki częstej aktywności i odpowiednio angażującym treściom, osiągnęły wysokie wyniki w liczbie interakcji. Bank Spółdzielczy w Szczytnie oraz Bank Spółdzielczy w Żaganiu wyróżnili się jako liderzy, pokazując, że skuteczna komunikacja w social media nie zależy wyłącznie od liczby fanów, ale przede wszystkim od zaangażowania społeczności.
Zapraszamy do śledzenia kolejnych analiz, które pomogą lepiej zrozumieć dynamikę komunikacji w sektorze bankowym oraz w innych branżach.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].