Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) przeprowadził analizę działań komunikacyjnych banków na Facebooku. W zestawieniu uwzględniono 17 profili, z których 15 było aktywnych w analizowanym okresie. Profile oceniono pod kątem liczby postów, reakcji użytkowników oraz interakcji – kluczowego wskaźnika mierzącego zaangażowanie odbiorców.
Liderzy zestawienia
We wrześniu 2024 r. na Facebooku najlepiej wypadł ING Polska, który uzyskał zdecydowaną przewagę zdobywając imponującą liczbę 31 tys. interakcji przy 20 opublikowanych postach. Bank posiada 258 tys. fanów. W badanym okresie konsekwentnie angażował swoją społeczność, co potwierdzają wyniki reakcji (17 tys.), komentarzy (7,5 tys.) i udostępnień (2,7 tys.). Wzrost liczby fanów o 142 osoby również wskazuje na dobrze przemyślaną strategię komunikacyjną, która przyciąga nowych obserwujących.
Na drugim miejscu uplasował się BNP Paribas Bank Polska, który wygenerował 13 tys. interakcji, również przy publikacji 20 postów. Pomimo spadku liczby fanów o 120 osób, bank posiada porównywalną liczbę fanów co lider zestawienia (232 tys.), a opublikowane materiały osiągnęły 7,3 tys. reakcji, 1,1 tys. komentarzy i 2,5 tys. udostępnień.
BOŚ Bank zajął trzecie miejsce w rankingu, osiągając 9,5 tys. interakcji. Bank posiada znacznie mniejszą bazę fanów od liderów (38 tys.), natomiast wyróżnił się największym przyrostem nowych obserwujących (+429). Jego wyniki wskazują, że mimo skromniejszej liczby fanów, przemyślana komunikacja pozwala na osiągnięcie solidnych rezultatów.
Największa aktywność we wrześniu 2024 r.
Najaktywniejszym bankiem był BOŚ Bank, który uplasował się na 3. miejscu w naszym zestawieniu – opublikował on 27 postów. Santander Bank Polska opublikował 25 postów i zajął 4. miejsce w naszym zestawieniu z wynikiem 8,3 tys. interakcji. mBank Polska opublikował 24 posty, które osiągnęły 6,9 tys. interakcji, co pozwoliło na uzyskanie 5. miejsca w naszym zestawieniu.
Wśród aktywnych banków możemy wyróżnić również Citi Handlowy (23 posty), VeloBank (21 postów), oraz BNP Paribas Bank Polska i ING Polska (po 20 postów).
Brak aktywności we wrześniu 2024 r.
Dwa banki, Moje Inteligo oraz Aion Bank, nie opublikowały żadnych postów we wrześniu, co przełożyło się na zerową liczbę interakcji. Taki brak działań może negatywnie wpłynąć nie tylko na widoczność ich marek w mediach społecznościowych, ale także obniżyć zainteresowanie użytkowników.
Porównanie do sierpnia 2024 r.
Porównując nasze zestawienie z wynikami z poprzedniego miesiąca, możemy pogratulować ING Polska za utrzymanie 1. miejsca w zestawieniu. Bank również osiągnął lepsze wyniki porównując wrzesień i sierpień 2024 – w sierpniu łączna liczba interakcji wynosiła 22 tys., w skład których wchodziły reakcje (11 tys.), komentarze (3,1 tys.) i udostępnienia (257).
Zajmujący drugie miejsce we wrześniu BNP Paribas Bank Polska w porównaniu do wcześniejszego miesiąca zaliczył skok o 1 oczko w zestawieniu (3. miejsce w sierpniu 2024 r). A zajmujący trzecie miejsce BOŚ Bank również zaliczył skok w zestawieniu o dwa oczka (5. miejsce w sierpniu 2024 r.).
Podsumowanie
Wrzesień 2024 roku przyniósł wiele interesujących wniosków na temat strategii komunikacyjnych banków na Facebooku. ING Polska zdominował ranking, uzyskując najwyższy poziom interakcji, co wskazuje na skutecznie prowadzoną strategię, przyciągającą i angażującą użytkowników. BNP Paribas Bank Polska oraz BOŚ Bank także wykazały się wysoką aktywnością, chociaż ich wyniki wskazują na konieczność dalszego budowania zaangażowania, jeśli chcą osiągnąć porównywalne wyniki co ING Polska.
Zapraszamy do śledzenia kolejnych analiz, które pomogą lepiej zrozumieć dynamikę komunikacji w sektorze bankowym oraz w innych branżach.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].