Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) przeprowadził kolejną analizę aktywności polskich uczelni wyższych na Facebooku, tym razem za październik 2024 roku. Kluczowym wskaźnikiem skuteczności komunikacji jest liczba interakcji, która pokazuje, jak odbiorcy angażują się w publikowane treści. Kto został liderem?
Najpopularniejsze fanpage’e
Najwięcej interakcji, a co za tym idzie największe zaangażowanie odbiorców, odnotował Uniwersytet SWPS z wynikiem 11 tysięcy interakcji. Jest to efekt dobrze zaplanowanej i konsekwentnej komunikacji – profil publikował 50 postów, co pokazuje regularność i wysoki poziom aktywności. Opublikowane treści wygenerowały 8,3 tys. reakcji, 913 komentarzy oraz zostały udostępnione aż 1,4 tys. razy – pod tym względem, najlepszy wynik spośród wszystkich analizowanych profili.
Na drugim miejscu znalazł się Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, zdobywając 8,8 tysiąca interakcji, co wskazuje na duże zainteresowanie jego społeczności. Na fanpage’u zostało udostępnionych 45 postów, które zdobyły 7,5 tys. reakcji, 587 komentarzy i 646 udostępnień.
Na trzecim miejscu znalazł się Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina z wynikiem 8,5 tysiąca interakcji. W ciągu ostatniego miesiąca, UMFC opublikował 73 posty, które przyczyniły się do osiągnięcia 7,5 tys. reakcji, 424 komentarzy oraz zostały udostępnione 521 razy.
Najaktywniejsze profile
Biorąc pod uwagę aktywność profili uczelni wyższych na Facebooku, wyróżnia się fanpage Politechniki Białostockiej, na którym opublikowano aż 214 postów. Bardzo wysoka liczba wpisów, nie przyczyniła się jednak do zajęcia najlepszej pozycji w ogólnym zestawieniu. Politechnika Białostocka uplasowała się na 10. miejscu w całym rankingu, z wynikiem 5,9 tys. interakcji.
Kolejne pozycje pod względem aktywności należą do Politechniki Śląskiej (163 posty), Politechniki Bydgoskiej (146 postów), KUL (131 postów), Uniwersytetu Wrocławskiego (128 postów) i Politechniki Poznańskiej (127 postów).
Wrzesień a październik 2024
Październik 2024, w efektywności komunikacji polskich uczelni wyższych przyniósł dynamiczne zmiany. We wrześniowym rankingu liderami byli: Wojskowa Akademia Techniczna (spadek na 11. miejsce w rankingu październikowym), Uniwersytet Wrocławski (spadek na 14. miejsce) oraz Politechnika Wrocławska (spadek na 9. miejsce). Wszystkie uczelnie zanotowały spory spadek liczby interakcji, co powinno sugerować zmianę prowadzonej dotychczas strategii komunikacyjnej.
Nowa uczelnia na horyzoncie!
Do naszego zestawienia w październiku dołączyliśmy również nową uczelnię wyższą – Akademię Pożarniczą, która wcześniej nie była poddawana analizie. Akademia Pożarnicza uplasowała się na 6. miejscu z wynikiem 6,9 tys. interakcji. W ciągu ostatniego miesiąca opublikowała na swoim fanpage’u 59 postów, które zdobyły 6,5 tys. reakcji, 227 komentarzy i 204 udostępnień. To imponujące wyniki, które mogą czynić z Akademii Pożarniczej godnego rywala dla innych uczelni w kolejnych miesiącach naszych analiz.
Podsumowanie i wnioski
Analiza pokazuje, że uczelnie powinny regularnie optymalizować swoje strategie, szukając równowagi między liczbą postów a jakością treści, by zyskać większe zaangażowanie odbiorców i lepszą widoczność w mediach społecznościowych.
Wnioski z tej analizy mogą pomóc uczelniom lepiej planować swoje strategie komunikacyjne na przyszłość, zwłaszcza w zakresie dopasowania intensywności publikacji do oczekiwań i preferencji odbiorców.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].