Ranking polskich uczelni wyższych na Facebooku – Wrzesień 2024

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) przeprowadził we wrześniu 2024 roku analizę komunikacji polskich uczelni wyższych na Facebooku. W badaniu uwzględniono 212 profili, oceniając ich aktywność oraz zaangażowanie użytkowników.

Liderzy zestawienia

We wrześniu na prowadzenie wśród polskich uczelni wyższych wysunęła się Wojskowa Akademia Techniczna, która wygenerowała 9,3 tys. interakcji. W ciągu ostatniego miesiąca na swoim profilu opublikowali 37 postów. Uczelnia wyróżniła się szczególnie wysokim zaangażowaniem swoich odbiorców, co widać w liczbie reakcji (8,4 tys.), komentarzy (374) i udostępnień (536). Warto podkreślić, że profil WAT zanotował również znaczący wzrost liczby fanów, zyskując aż 1,2 tys. nowych obserwujących, co stanowi drugi najwyższy wynik w całym zestawieniu.

Na drugim miejscu uplasował się Uniwersytet Wrocławski, który wygenerował 7,1 tys. interakcji przy 112 opublikowanych postach. Mimo że liczba postów była wyższa, niż w przypadku WATu, zaangażowanie internautów było niższe. Pokazuje to, że samo zwiększenie liczby publikacji nie zawsze przekłada się na większą liczbę interakcji.

Trzecie miejsce zajęła Politechnika Wrocławska, której 34 posty wygenerowały 7 tys. interakcji. Uczelnia zanotowała bardzo wysoki poziom udostępnień (aż 1,3 tys.), co wskazuje na dużą wartość publikowanych treści dla odbiorców. Choć profil zdobył jedynie 365 nowych fanów, to jego strategia komunikacyjna przyniosła imponujące rezultaty.

Aktywność na Facebooku

Pod względem ilości opublikowanych postów na Facebooku, wyróżniła się Politechnika Białostocka – we wrześniu 2024 roku opublikowali 143 posty. Wysoka aktywność, nie wygenerowała jednak wysokiego zaangażowania internautów (łącznie 2,8 tys. interakcji). Uczelnia uplasowała się dopiero na 21. miejscu w rankingu.

Kolejne pozycje pod względem aktywności należą do Politechniki Śląskiej (140 postów), Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie (135 postów), Politechniki Bydgoskiej (121 postów) i Uniwersytetu Wrocławskiego (112 postów).

Nowi obserwujący

Najwięcej nowych obserwujących we wrześniu zdobyła Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego – Uczelnia – prawie 2,2 tys. nowych fanów. Uczelnia opublikowała jedynie 11 postów w ciągu całego miesiąca i zdobyła zaledwie 1,1 tys. interakcji. 

Na drugim miejscu pod względem przyrostu nowych fanów uplasowała się Wojskowa Akademia Techniczna – ponad 1,2 tys. nowych obserwujących. Natomiast na trzeciej pozycji znalazł się Uniwersytet SWPS – 626 nowych fanów. 

Podsumowanie, Wnioski

We wrześniu 2024 roku Wojskowa Akademia Techniczna wyróżniła się nie tylko najwyższą liczbą interakcji, ale także znacznym wzrostem liczby fanów, co czyni ją liderem w zakresie komunikacji na Facebooku. Uniwersytet Wrocławski i Politechnika Wrocławska również osiągnęły wysokie wyniki, pokazując, że skuteczna komunikacja wymaga odpowiedniej strategii, niekoniecznie opartej na liczbie publikowanych treści, ale na ich jakości i zdolności angażowania odbiorców.

Uczelnie, które osiągnęły niższe wyniki, mogą skorzystać z tych wniosków, aby optymalizować swoje strategie komunikacyjne, stawiając na bardziej angażujące treści, zamiast jedynie zwiększać częstotliwość publikacji.

Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na [email protected].