Rządowe wsparcie dla kredytobiorców, czyli wakacje kredytowe, miały być pomocą dla Polaków w spłacie kredytów hipotecznych. Ci, którzy mieli problemy z uiszczaniem zobowiązań z powodu rosnącej inflacji, mieli odetchnąć z ulgą. Zapewnić im to miało nawet 8 miesięcy bez spłat rat kredytu. Jak internauci zareagowali na wieść o podpisaniu ustawy o wakacjach kredytowych? Sprawdziliśmy co i jak wiele pisało się na ten temat w sieci.
Wakacje kredytowe – co to takiego?
Wakacje kredytowe to program wprowadzony w ramach ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, który zaczął obowiązywać od 29 lipca 2022 r. Na podstawie tej ustawy osoba, która ma problem ze spłatą zobowiązania, ma możliwość zawieszenia spłaty czterech rat kredytu w bieżącym roku i czterech (raz na kwartał) w przyszłym. Dzięki temu rozwiązaniu pomoc finansową ma otrzymać ok. 2 mln Polaków.
Kto może skorzystać z wakacji kredytowych? O pomoc w ramach wsparcia rządowego mogą ubiegać się osoby, które przed 1 lipca 2022 r. zaciągnęły kredyt mieszkaniowy (w złotówkach) w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Mogą z nich więc korzystać kredytobiorcy zaciągający je na mieszkania, domy, ale także przebudowę domu. Wakacje kredytowe są całkowicie bezpłatne. Oznacza to, że zawieszona zostaje spłata części kapitałowej oraz odsetkowej.
Rządowe wakacje kredytowe. Zasady i reakcja banków
„Ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom powstała w trudnych czasach. Wzbudziła wiele dyskusji, ale podkreślam, że ten projekt znalazł poparcie większości”
– zapewniał prezydent Andrzej Duda.
Jednak eksperci prognozują, że nowe przepisy mogą uderzyć w banki. Liczenie kosztów wdrożenia tego projektu już się rozpoczęło. Według danych z końca sierpnia, które podał Związek Banków Polskich, odnotowano już 1,2 mln wniosków o wakacje kredytowe, które dotyczyły 860 tys. kredytów. A jest to dopiero połowa uprawnionych. ZBP podał również, że szacowane koszty tego projektu dla całego sektora bankowego wyniosą ok. 20 mld zł.
Czy wakacje kredytowe mogą mieć negatywny wpływ na sektor bankowy? Według Getin Noble Bank przewidywany docelowy negatywny wpływ wakacji kredytowych na wynik netto banku za cały okres objęty ustawą wyniesie łącznie 164 mln zł. Zaraportowanie negatywnego wyniku przewiduje się na trzeci kwartał 2022 r. Ostateczna kwota jest jednak zależna m.in. od liczby osób, które będą chciały skorzystać z programu.
Wakacje kredytowe. 2022 trudny dla kredytobiorców. Analiza dyskusji w sieci
W okresie 1 czerwiec – 11 wrzesień 2022 r. na temat wakacji kredytowych pojawiło się niemal 160 tys. wzmianek w sieci. Dyskusja wygenerowała 204 mln łącznego zasięgu i zebrała ponad 480 tys. wszystkich interakcji. W publikacjach redakcyjnych ten temat pojawił się aż 8 663 razy. Najczęściej wzmiankowano o nim na portalach internetowych (ponad 90 tys. razy) oraz na Facebooku (ponad 40 tys. razy). Sporo mniej wzmianek było już na Twitterze oraz Youtube i jeszcze mniej na forach i blogach. Na Instagramie, TikToku i w recenzjach wakacje kredytowe nie pojawiały się wcale.
Wyżej omawiany temat najwięcej interakcji zebrał na Facebooku (ponad 200 tys.) i dużo mniej na YouTube (ponad 75 tys.), Twitterze (nieco ponad 50 tys.) czy na portalach (niecałe 50 tys.). Na Facebooku miał największą liczbę polubień (powyżej 204 tys.), a na Twitterze najwięcej udostępnień (ponad 9 tys.). Najczęściej komentowany był na Facebooku – zebrał ich tam prawie 40 tys.
Wakacje kredytowe – wzmianki i potencjał dotarcia
Jak temat wakacji kredytowych prezentował się w badanym okresie pod względem liczby wzmianek w sieci oraz całkowitego potencjału dotarcia? Otóż zaczęło być o nim głośno dnia 15 lipca, kiedy to prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę wprowadzającą wakacje kredytowe. W tym czasie zaczął wzrastać zasięg tematu oraz wzmiankowanie w jego obrębie.
Kumulacja zasięgu (blisko 25 mln) oraz wzmianek (ok. 15 tys.) miała miejsce dnia 29 lipca, a był to dzień rozpoczęcia przyjmowania wniosków o wakacje kredytowe. W kolejnych dniach temat nieco ucichł, aby 2 sierpnia, za sprawą wypowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, powrócić w postaci burzy medialnej. „Za Tuska nie było wakacji kredytowych” – te słowa wywołały niemałe poruszenie w Internecie. Po tym dniu omawiany temat uległ wyciszeniu.
Wakacje kredytowe – najaktywniejsze miejsca dyskusji
Najaktywniejszym miejscem dyskusji, jeśli chodzi o wakacje kredytowe, był zdecydowanie Facebook. Sześć pierwszych miejsc zestawienia zajęły strony tego właśnie portalu. Najwięcej interakcji zebrał profil SokzBuraka (prawie 14 tys.), profil Mateusza Morawieckiego (ponad 10,5 tys.), strona Business Insider Polska (ponad 6,5 tys.) czy profil Sławomira Mentzena (ponad 6,5 tys.).
Wakacje kredytowe – analiza kontekstów dyskusji w sieci
Analiza kontekstów dyskusji w sieci wykazała, że w Internecie najczęściej padały stwierdzenia takie jak: wakacje kredytowe, kredyt hipoteczny, stopa procentowa, sektor bankowy, podwyżka stóp, rata kredytu czy aplikacja forum.
Widać, że osoby zainteresowane skorzystaniem z rządowej pomocy chciały dowiedzieć się co to są wakacje kredytowe, czy dotyczą one kredytu hipotecznego, w jakim stopniu będzie finansowana rata kredytu oraz jak wygląda aplikacja do wzięcia udziału w programie. Z poniższej grafiki wynika, że interesowano się także warunkami spłaty kredytu, okresem kredytowania czy złożeniem wniosku.
Internauci chcieli również wiedzieć o stopach procentowych oraz o podwyżce stóp. Interesowało ich również jak w tej kwestii poradzi sobie sektor bankowy.
Wakacje kredytowe – natężenie nastrojów w dyskusji
Analiza natężenia nastrojów w dyskusji dotyczącej wakacji kredytowych w badanym okresie wykazała, że przez cały czas dominowały emocje negatywne. Wahały się one w granicach od 20 proc. do nieco powyżej 45 proc. Nastroje pozytywne w tym czasie plasowały się między 6 proc. a 25 proc.
Dość duży skok emocji negatywnych odnotowano dnia 18 czerwca (40%), kiedy to specjaliści sektora bankowego poinformowali, że ich zdaniem wakacje kredytowe będą miały działanie proinflacyjne. Kolejny, największy skok złych nastrojów, miał miejsce dnia 21 sierpnia i wyniósł nieco ponad 45 proc. Stało się to za sprawą billboardów dotyczących wakacji kredytowych, które zaczęły pojawiać się w przestrzeni publicznej.
Poniższy wykres pokazuje, że w badanym okresie pobudzenie emocjonalne wokół tematu utrzymywało się na dość stałym poziomie. Wahało się w granicach około 50 proc.