Z raportu firmy Hootsuite „Internet i Social Media w Polsce 2022” wynika, że z sieci z roku na rok korzysta coraz więcej użytkowników. Przed rokiem internauci stanowili 84,5% wszystkich Polaków, a na początku br. było ich już 87% (bez względu na wiek). W tym samym czasie zwiększyła się również grupa użytkowników mediów społecznościowych (z 68,5% populacji na 72%). Dokonując drobnej kalkulacji, social media są obecnie używane przez 27 milionów Polaków.
Aktualny raport dotyczący Internetu oraz rynku social media w Polsce pokazuje, że wśród najpopularniejszych platform społecznościowych bardzo duży skok odnotował TikTok. Rok temu aplikacja zajmowała 9. miejsce, zaś w roku 2022 znalazła się na miejscu 5. Obecnie korzysta z niej 34,1% Polaków w wieku od 16 do 64 lat.
Tik Tok w Polsce
Czym tak naprawdę jest Tik Tok? Jest to mobilna aplikacja internetowa, która powstała we wrześniu 2016 roku w Chinach. Jej głównym założeniem była możliwość wysyłania krótkich materiałów wideo, w założeniu treścią zbliżonych do teledysków muzycznych.
Obecnie jej użytkownicy zamieszczają tam treści o najróżniejszej tematyce, m.in. kulinarne, komediowe, muzyczne, naukowe itp. W skrócie można więc powiedzieć, że ta aplikacja to mała telewizja zamknięta w krótkich, maksymalnie 3-minutowych filmach.
Kto korzysta z Tik Toka?
TikTok zyskuje coraz większą popularność, a w chwili obecnej korzystają z niego użytkownicy w każdym wieku, od ludzi młodych po seniorów.
Po pobraniu aplikacji na smartfona i zarejestrowaniu się można zaczynać swoją przygodę z Tik Tokiem. Niekoniecznie trzeba być aktywnym użytkownikiem, aby móc korzystać z aplikacji. Można pozostać jedynie obserwatorem interesującego nas contentu. Aby pokazywały się pożądane przez nas treści, warto skorzystać z opcji, jakie daje aplikacja.
Np. polubienie jakiegoś wideo sprawi, że będzie wyświetlać się nam więcej filmów z tego gatunku, zaś kliknięcie opcji „nie interesuje mnie” spowoduje, że podobne treści będą rzadziej nam się wyświetlały. Do optymalizacji treści w aplikacji służy również ustawienie preferencji, czyli swoich zainteresowań, których do wyboru jest cała rzesza, np. życie codzienne, jedzenie, motoryzacja, DIY, fitness, zdrowie itp.
Inną funkcją TikToka są komentarze oraz możliwość polubienia danych materiałów. Dzięki takim działaniom treści danego twórcy stają się bardziej popularne.
Jak wspominaliśmy wcześniej, w naszym kraju z TikToka korzysta 34,1% społeczeństwa w wieku od 16 do 64 lat, a nowych tiktokerów wciąż przybywa. Według danych nawet dwie trzecie polskich użytkowników aplikacji jest w przedziale wiekowym 13-15 lat. Osoby w wieku od 16 do 18 lat stanowią grupę niemal 15 proc. Osoby starsze to zaledwie 2 proc. korzystających z TikToka.
Wielu użytkowników tej aplikacji chce być sławnymi i zarabiać na swoich publikacjach. A jest to jak najbardziej możliwe, zaś kwoty są skrajnie różne. Jedno jest pewne – warto nagrywać!
Dziś TikToka mają muzycy, politycy i celebryci. Kto jest najbardziej popularnym twórcą w Polsce i na świecie? Najsławniejszą światową tiktokerką jest siedemnastoletnia Charli D’Amelio, która podbiła TikToka umiejętnościami tanecznymi. Do najbardziej znanych należy również dwudziestojednoletni Khabane Lame, który zdobył uznanie dzięki swojemu charakterystycznemu wyrazowi twarzy oraz idącej z nim w parze gestykulacji. Najpopularniejsi polscy tiktokerzy to: dziewiętnastoletnia Maria Jeleniewska z Poznania (nagrywa lip-sync i uczestnictwo w różnych wydarzeniach, ale również tańczy), Twins Style, czyli bracia Hubert i Sebastian (nagrywają głównie trendy, tiktoki muzyczne i związane z jedzeniem) oraz dwudziestotrzyletnia Marlena Sojka (publikuje tiktoki z fabułami, treści komediowe, pielęgnacyjne i makijaże).
Ta aplikacja wielu użytkownikom zapewnia nie tylko rozgłos, komentarze i lajki, ale jest dla nich źródłem utrzymania.
Podstawowe zasady prezentacji contentu na TikToku
Długość filmu na Tik Toku może mieć od 15 sekund do 3 minut. Aplikacja oferuje wszystkie potrzebne rzeczy do stworzenia interesującego nagrania, które może stać się popularne. Są to m.in.: filtry, efekty AR, muzyka czy opcje z wykorzystaniem wirtualnego green screena. Najbardziej liczy się jednak sam pomysł i jego wykonanie, ale również plan działania na Tik Toku.
- Ustalenie treści i stylistyki tiktoków – nagrywanie czegoś, na czym się znamy, czym się interesujemy i co robimy najlepiej.
- Ustalenie wyglądu profilu – powinien być atrakcyjny, mieć dobre zdjęcie profilowe, zawierać konkretną biografię informującą kim jesteśmy.
- Kwestie techniczne – nagrywanie dobrej jakości wideo zawsze w podobnej kolorystyce i stylu, przekazywanie jak najwięcej treści w jak najkrótszym czasie itp.
- Opis tiktoka – ważny aspekt, dzięki któremu w zabawny i treściwy sposób można zwrócić uwagę innych użytkowników.
- Ciągłe poszerzanie wiedzy – śledzenie nagrań znanych tiktokerów pozwoli odkrywać trendy i przekonać się, które treści mają największe zasięgi (w ten sposób można badać algorytm).
Do najbardziej popularnych form materiałów wideo na Tik Toku należą m.in.:
- lip-sync – taniec i naśladowanie oryginalnego wykonawcy utworu, udając, że się śpiewa;
- stand-up – zaprezentowanie krótkiego występu komediowego;
- pokaz – zaprezentowanie jakiejś umiejętności akrobatycznej, sportowej czy tanecznej;
- tutorial – filmik w postaci poradnika (dotyczącego np. makijażu czy domowych trików);
- stream – relacja na żywo.
Polscy politycy na Tik Toku
Czy TikTok, platforma internetowa, która daje swobodę w tworzeniu i udostępnianiu treści, nadaje się również dla polityków? Czy jest to miejsce, gdzie ta grupa docelowa może z powodzeniem udostępniać swój content i znaleźć rzeszę odbiorców?
TikTok w znacznym stopniu różni się od Facebooka czy Twittera, ponieważ platformie nie zależy na poznaniu naszych relacji z innymi, a my sami nie jesteśmy zachęcani do synchronizacji listy kontaktów czy budowania sieci znajomych.
Można twierdzić, że aplikacja jest jedynie fabryką memów oraz śmiesznych filmików, ponieważ tak zazwyczaj jest ona postrzegana. Jednak za jej pomocą, w dość prosty sposób, można znaleźć naprawdę interesujące oraz praktyczne treści i wcale nietrudno przypisać jej znaczącą rolę w społeczeństwie.
Wielu polityków oraz samorządów od dawna jest aktywnych w mediach społecznościowych, a od jakiegoś czasu zaczynają otwierać się również na TikToka, widząc w nim niemały potencjał. Z aplikacji korzysta już kilka dużych polskich miast, aktywnie udzielając się na tej platformie. Tiktokowe konto ma m.in. Łódź (ok. 46,4 tys. obserwatorów), Poznań (ok. 22,5 tys. fanów) czy Gdańsk (ok. 8,5 tys. obserwatorów).
Co więcej, niektóre miasta zaczynają bardzo poważnie traktować TikToka. Gdańsk planuje wydać aż 800 tys. zł na promocję w social mediach, m.in. zainwestować również w nowe konto na w/w platformie. Przetarg, w którym władze miasta wybiorą agencję, która do końca 2022 roku będzie zajmowała się obsługą aktywności miasta w mediach społecznościowych, trwa.
Korzyści polityczne, które płyną z wykorzystania aplikacji społecznościowych, zaczęli zauważać też politycy. Własne konto na chińskiej platformie prowadzi m.in. Robert Biedroń, którego uznano za „politycznego króla polskiego TikToka”. Polityk ma już na swoim profilu niemal 550 tys. obserwujących. Na drugim miejscu jest Wanda Nowicka z ponad 350 tys. obserwatorów. Przez chwilę tiktokerem był również prezydent RP Andrzej Duda. Jego konto, utworzone dla potrzeb kampanii wyborczej w marcu 2020 roku, szybko zostało jednak zawieszone.
Wśród polityków na TikToku odnajdziemy także Sławomira Mentzena z Konfederacji (niemal 120 tys. obserwatorów). Jednym z ciekawszych polityków aktywnie korzystających z aplikacji jest tez poseł Lewicy Tomasz Trela (32,8 tys. obserwujących).
Dlaczego warto – dotarcie do nowych użytkowników
Chociaż dla wielu osób Tik Tok może wydawać się przysłowiową czarną magią, to w rzeczywistości korzystanie z tej platformy jest bardzo proste. Co więcej, warto stać się jej użytkownikiem, bo mimo, że została stworzona przede wszystkim w celu rozrywkowym, to dzisiaj można na niej znaleźć coraz więcej naprawdę wartościowych treści.
Niektórzy właśnie w taki kreatywny sposób promują własne biznesy lub, jak to jest w przypadku polityków czy samorządów, starają się wypromować swoje miasta bądź siebie, traktując tę aplikację społecznościową jako poważny sposób na znalezienie przyszłych wyborców. Któż bowiem inny, niż właśnie młodzi użytkownicy jednej z najbardziej popularnej aplikacji, stanie się w niedalekiej przyszłości częścią ich elektoratu?
Choć z pozoru mogłoby się wydawać, że TikTok ma niewiele wspólnego z działalnością samorządowców, to jest bardzo istotnym miejscem, dzięki któremu mogą oni promować swoje poczynania. Ta jedna z najczęściej używanych i najszybciej rozwijających się platform mediów społecznościowych może posłużyć im jako:
- wsparcie wizerunkowe miasta,
- nowa forma promocji i sposób dotarcia do jak największego grona obrońców w różnym wieku (m.in. młodzieży, która nie jest obecna w tradycyjnych serwisach, takich jak np. Facebook, Instagram),
- zwiększenie świadomości mieszkańców na temat wydarzeń i atrakcji w mieście (zachęcenie do brania udziału w życiu miasta poprzez pokazywanie, co dzieje się w mieście, czy prezentowanie fajnych stron miasta),
- zainteresowanie turystów krajowych oraz zagranicznych ofertą miasta o charakterze rozrywkowo-kulturalnym,
- aktywizacja społeczności lokalnej oraz zapewnienie stałego kontaktu z nią.
Podsumowując, Tik Tok to aplikacja, której polscy politycy czy samorządowcy wciąż nie doceniają. Ta platforma daje jednak wiele możliwości i jest niezwykle istotna z punktu widzenia np. miast. To kanał, do którego zwraca się coraz więcej użytkowników, dlatego warto wykorzystywać ten sposób komunikacji i rozszerzać swoją ofertę również w tym miejscu.
Na Tik Toku samorządowcy mogą bowiem przedstawiać informacje o tym, co robią, czy wymieniać się swoimi poglądami i pomysłami. Jeśli więc ktoś uważa, że Tik Tok to tylko bezużyteczny pożeracz czasu, powinien bliżej przyjrzeć się tej niezwykle ciekawej aplikacji i docenić jej walory. Warto zrozumieć, że świat wokół się zmienia, dlatego nie powinno się stać w miejscu, ale śledzić aktualne trendy i podążać za nimi.