Trwa rekrutacja na studia. Z tej okazji postanowiliśmy przyjrzeć się komunikacji facebookowej polskich uniwersytetów klasycznych. Wnioski? Uniwersytet Jagielloński jest najbardziej angażujący, Uniwersytet Wrocławski najaktywniejszy, Uniwersytet Szczeciński wypada najsłabiej, a Uniwersytet Adama Mickiewicza najszybciej rośnie. Jak radzą sobie inne uniwersytety? Zapraszamy do lektury raportu!
Raport został zbudowany na podstawie analizy danych ilościowych sieciowych profili 18 uniwersytetów klasycznych. Dane zostały pozyskane autorskimi narzędziami Instytutu w maju 2021 roku.
Tradycyjnie jako najważniejszy wskaźnik rankingu uznajemy sumę interakcji – czyli ile razy posty zaangażowały użytkowników. I tak podzielić nasz ranking na 3 prędkości. W pierwszej grupie znalazłyby się profile z przedziału 5-10 tys. interakcji miesięcznie (UJ, UWr, UW i UG), dalej 1,5-3 tys. interakcji miesięcznie (UAM, UWM, UMK, UwB, UMCS, UŁ i UKW) oraz profile do 1,5 tys. interakcji miesięcznie (UZ, UO, UŚ, URz, UKSW, UJK i Usz). Co ciekawe, wielkość profilu nie zawsze odpowiada pozycji w rankingu interakcji. Np. Uniwersytet Śląski z 35 tys. fanów śmiało mógłby znajdować się w pierwszej grupie, tymczasem znajduje się w trzeciej, a Uniwersytet w Białymstoku z 16 tys. fanów wielkość profilu predestynowałaby do ostatniej grupy, a znajduje się w drugiej. Po raz kolejny udowadnia to fakt, że sama wielkość profilu nie jest gwarantem dużej ilości interakcji.
Biorąc pod uwagę aktywność, zdecydowanymi liderami są Uwr (68 postów), UwB (67 postów) i UZ (65 postów). Poniżej 30 postów (czyli średnio 1 posta dziennie) publikowały UKSW, UW, UMK, UJK i USz. Uniwersytet Szczeciński z 9 postami i liczbą 321 interakcji wypadł najsłabiej w naszym zestawieniu. W całym miesiącu USz zebrał tylko 2 komentarze. Równie słabo pod tym względem wypadł Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach – zaledwie 5 komentarzy przez miesiąc.
W TOP15 postów uniwersytetów znajduje się 5 postów UJ, 3 posty UW, 3 posty UG, 3 posty UWr i 1 post UAM.
Ranking ten pokazuje, że uniwersytety niezbyt dobrze radzą sobie w komunikacji FB, co było dla nas zaskakujące – wszak od kogo wymagać znajomości nowych mediów i umiejętności wykorzystania nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych, jak nie od naszych ośrodków naukowych? Większość uniwersytetów wypadła gorzej niż urzędy miast czy urzędy marszałkowskie, które regularnie sprawdzamy. Szczególnie teraz w czasie rekrutacji na studia, gdzie dobre zaprezentowanie swojej oferty jest istotne w przyciągnięciu najlepszych maturzystów, uniwersytety powinny mocno zintensyfikować swoje działania promocyjne.