Auchan, Decathlon, Burger King, Leroy Merlin – analiza nastrojów w sieci

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

W badanym okresie widoczny był duży wzrost sentymentu negatywnego w stosunku do marek, które pozostały w Rosji. W toku badania dynamika wzmianek wykazała tendencję opadającą, nie mniej negatywny sentyment utrzymuje się na wysokim poziomie. Konsumencki bojkot, postulowany w przestrzeni social media, obciąża firmy wizerunkowo i będą one miały problem z prowadzeniem komunikacji w krótkim i średnim okresie.

Odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku firm, które wycofują się z Rosji – sentyment wobec nich jest jednoznacznie pozytywny. Wyzwaniem dla firm, które pozostały w Rosji, jest skuteczny hate management, jaki jest kierowany w ich stronę. W przestrzeni marketingu należy mieć na uwadze, że celebryci/influencerzy współpracujący z firmami obecnymi na rosyjskim rynku, z wysokim prawdopodobieństwem mogą się także spotkać z hejtem ze strony bojkotujących konsumentów.

Możliwe zagrożenia dezinformacyjne:

– Istnieje duże ryzyko ataku dezinformacyjnego zorganizowanych grup roboczych na firmy, które wycofały się z Rosji

– W przestrzeni polskich social media i internetu działają grupy szerzące prorosyjską dezinformację, których celem jest atakowanie głównie polskich marek producenckich.

– Ataki na ww. firmy będą miały charakter punktowy, objawiający się poprzez m.in :

– prezentacje ich produktów jako nadal dostępnych w rosyjskiej sprzedaży

– emisje w sieci różnych prowokacji w punktach sklepów

– dezinformacje dot. działalności firm na terenie Federacji Rosyjskiej

– ataki na sentyment w formie anomalii dyskusji i próba zmiany postrzegania firm, które się wycofały