Jak Tusk w 30 dni zmienił algorytm mediów społecznościowych? – Analiza IBIMS

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Oficjalne 03.07.21 Donald Tusk objął ponownie fotel Przewodniczącego Platformy Obywatelskiej RP. Analiza danych ilościowych i jakościowych w social media wskazuje jednoznacznie na gruntowną zmianę w dotychczasowym konsumowaniu polityki przez media społecznościowe i samych internautów. Pomijając fakt, że w analizowanym czasie PDT pobił wszystkie wskaźniki dot zasięgów, zaangażowania i zainteresowania w sferze analiz jakościowych, w bańce anty-PiS obserwujemy powrót takich emocji jak „wiara” i „nadzieja”, które od lat towarzyszyły głównie użytkownikom w bańce pro-PiS. 

Dane ilościowe 

Przez ostanie 30 dni #PDT wygenerował zasięg w sieci na poziomie 1,57 mld i 1,6 mln wzmianek. Dla porównania skali – w ostatnich 3 miesiącach temat Polski Ład uzyskał zasięg na poziomie 1,3MLD i 880K wzmianek (należy pamiętać o bardzo dużej kampanii informacyjnej promującej rządowy program).

Zainteresowanie organiczne tematem #PDT na terenie Polski jest największe od 5 lat, a predykcje pokazują, że może uzyskać poziom z 2014 roku. 

Powrót #PDT wzbudził 4 razy większe zainteresowanie niż #PolskŁad. 

Profile #PDT w social mediach odnotowały największe wzrosty nowych fanów ze wszystkich polityków. Tutaj warto zaznaczyć, że politykiem który najwięcej stracił w social media na powrocie #PDT jest Szymon Hołownia. Odpływ fanów i zasięgów może w średnim okresie być dużym problemem dla tego polityka. 

Przy analizie ilościowej warto zwrócić uwagę na bardzo duży wzrost ilości fanów profili Platformy Obywatelskiej, która praktycznie w 30 dni w mediach społecznościowych stała się drugą siłą polityczną w sieci po Konfederacji. 

Jest kilka czynników wpływających na tak wysokie wyniki #PDT w social media:

Dobre własne kanały w mediach społecznościowych

PDT przez ostanie kilka lat z duża konsekwencją budował własne kanały komunikacyjne, które dziś procentują. Każdy komunikat własny generuje bardzo duże zasięgi organiczne.

Rosnąca bańka anty-PiS w social media 

Jesienne wydarzenia związane ze Strajkiem Kobiet przełożyły się na spadek zasięgów i zaangażowania PiS w sieci, z drugiej strony bardzo dynamicznie od kilku miesięcy poszerza się bańka anty-PiS w sieci. Taka nierównowaga we wszystkich kanałach mediów społecznościowych powoduje bardzo dużą ekspozycję przekazów do internetu Przewodniczącego PO.

TVP i alianci

Nie jest tajemnicą, że powrót Donalda Tuska wywołał bardzo duże poruszenie w mediach. W temacie #PDT liderem ilości publikacji w sieci w badanym okresie pozostaje Wpolityce.pl i TVP Info. Wpolityce.pl opublikowało ponad 460 postów i tweetów dot. PDT a TVP Info około 300 – w tym samym czasie TVN24 opublikował 167 takich wpisów. 

Mając na uwadze bardzo duże zasięgi TVP Info w social media komunikaty tej stacji dotarły do większości odbiorców w obu bańkach, ale w bańce anty-PiS zostały zinterpretowane odwrotnie do prezentowanego przekazu. 

Analiza jakościowa reakcji i sentymentu dot. pojawienia się PDT w sieci jest jednoznaczna w bańce anty-PiS. Około 80% wpisów w tej bańce ma charakter pozytywny dot. powrotu Tuska do polskiej polityki. 

Podsumowanie

Duże zasięgi i tak pozytywny odbiór wsród fanów antyPiS sprawiły, że Donald Tusk stał się kluczową figurą w polskim internecie politycznym. Praktycznie każdy użytkownik internetu interesujący się polityką

spotyka się ze stanowiskiem czy wypowiedzią Donalda Tuska. Dane pokazują, że PDT jest „kuloodporny” – im mocniej media proPiS go atakują, tym bardziej wzrasta poziom pozytywnego sentymentu w bańce antyPiS.

Przez lata komentatorzy polityczni ponad podziałami przyznawali, że w polskiej polityce to Tusk najlepiej odczytuje nastroje społeczne. Pomimo upływu siedmiu lat wygląda na to, że tego zmysłu PDT nie stracił. Dziś w politycznym internecie to on ustanawia obowiązującą narrację.