Władze regionalne są tymi najbliższymi mieszkańcom. To one zazwyczaj przekazują informacje dotyczące najbliższego otoczenia. W związku z tym po raz kolejny sprawdzamy, jak marszałkowie i zarządzane przez nich urzędy radzą sobie na Facebooku. Zapraszamy do lektury!

 

Marszałkowie

 

 

 

Raport został zbudowany na podstawie analizy danych ilościowych sieciowych profili 16 urzędów marszałkowskich oraz 14 profili marszałków województw. Marszałkowie Jakub Chełstowski ze Śląska i Władysław Ortyl z Podkarpacia (obydwaj PiS) nie posiadają profili w mediach społecznościowych, stąd ich brak w naszym raporcie. Ponadto w przypadku marszałka Województwa Wielkopolskiego, Marka Woźniaka, nie udało nam się pozyskać danych dotyczących liczby fanów na jego profilu. Dane zostały pozyskane autorskimi narzędziami Instytutu w  październiku 2021 roku.

Nasze zestawienie aktywności marszałków województw zdominowane jest przez kilku z nich. Palmę pierwszeństwa dzierży Olgierd Geblewicz, który jest Marszałkiem Województwa Zachodniopomorskiego – zebrał on aż 14 tysięcy interakcji z jego profilem. Oznacza to, że po raz kolejny jest on najlepiej angażującym w komunikację marszałkiem. Za nim uplasował się marszałek Wielkopolskiego, Marek Woźniak z 13,7 tys. interakcjami z jego profilem. Warto podkreślić dużą różnicę między pierwszym Geblewiczem, a trzecim Struzikiem – zdobył on prawie o 5 tysięcy interakcji mniej, 9,3 tys. Czwarte miejsce należy do marszałka Dolnośląskiego, który może pochwalić się 9,1 tys. interakcji, zatem tylko 200 mniej, niż trzeci Struzik.

Na dole naszej tabeli jest Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Andrzej Bętkowski, któremu udało się uzbierać zaledwie 244 interakcje. Stanowi to wielki kontrast w stosunku do pierwszego Olgierda Geblewicza. Warto zwrócić uwagę, że w stosunku do naszego zestawienia z lutego 2021, duży postęp zanotował profil Elżbiety Polak, Marszałek Województwa Lubuskiego, która w październiku zebrała 868 interakcji. Zabrakło jej jedynie 11 interakcji do trzeciego od końca Grzegorza Schreibera, z 879 interakcji na koncie.

Najaktywniejszym marszałkiem na Facebooku w październiku był Adam Struzik, który dodał 61 postów. Za nim kolejno z liczbą 49 i 47 postów uplasowali się marszałkowie Kozłowski (Małopolskie) i Stawiarski (Lubelskie). Najmniej postów, zaledwie 10, dodał marszałek Andrzej Bętkowski.

Zestawienie najpopularniejszych postów zdominowane jest przez Olgierda Geblewicza. 9 z 15 postów zostało opublikowanych właśnie przez profil marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Co ciekawe, w ogólnej liczbie dodanych postów Geblewicz znalazł się poza pierwszą trójką z 40 dodanymi postami. Widać tu wyraźnie jak istotna jest suma interakcji, nie tylko sama aktywność. Do popularnych publikacji należały także posty marszałka Dolnego Śląska, Cezarego Przybylskiego. W zestawieniu znaleźli się również marszałkowie Brzezin (Warmińsko-Mazurskie), Andrzej Buła (Opolskie) i Adam Struzik (Mazowieckie).

 

Urzędy marszałkowskie

 

Przyjrzyjmy się jak radziły sobie profile urzędów wojewódzkich na Facebooku. Nasze ostatnie zestawienie z lutego 2021 zdominował Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. I tym razem Pomorze Zachodnie nadal jest w czołówce. Jednak na pierwszym miejscu pod względem zebranych interakcji bezkonkurencyjny okazał się Dolny Śląsk – ponad 44,2 tysięcy zebranych reakcji to bardzo dobry wynik. Ostatnim razem Pomorze Zachodnie zebrało 46 tysięcy interakcji. W październiku było to blisko 12 tysięcy interakcji mniej – 34 tysiące to nadal bardzo zadowalający wynik, biorąc pod uwagę zwłaszcza wynik trzeciego profilu urzędu marszałkowskiego, którym jest profil Województwa Śląskiego. Publikacje tego profilu odnotowały ponad 10 tysięcy interakcji. Na drugim końcu naszej tabeli jest Mazowsze z jedynie 417 zebranymi interakcjami. Słabe wyniki notowały również Lubelskie, Warmia i Mazury, a także Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.

Ciekawie prezentuje się także zestawienie profili urzędów marszałkowskich ze względu na liczbę dodawanych postów. Liderem jest Śląskie z 242 opublikowanymi postami. Za nim uplasowały się województwa Lubuskie i Pomorskie, odpowiednio 189 i 122 dodanych postów. Gdy spojrzymy na dół tabeli, możemy znaleźć tam również interesujące informacje – zaskakuje bardzo mała liczba dodanych postów na profilu urzędu marszałkowskiego Warmii i Mazur. Dodano tam zaledwie 13 postów, co przy 242 postach Śląskiego, wypada niekorzystnie. W przypadku Mazowsza mała ilość interakcji to także mała ilość opublikowanych postów – 28, to jest poniżej jednej publikacji dziennie.

Sprawdziliśmy także jak wygląda zestawienie według przyrostu nowych fanów na profilach urzędów marszałkowskich. Tu bezkonkurencyjnie wypadła Małopolska – ponad 8 tysięcy nowych fanów w październiku to wynik godny podziwu. Dolny Śląsk również może pochwalić się dobrym wynikiem. Profil Dolnego Śląska polubiło ponad 7,6 tys. nowych fanów. Śląskie zyskało niecałe 2 tysiące nowych fanów. Pierwsza trójka dystansuje pozostałe województwa. Czwarte Pomorze Zachodnie zyskało 400 nowych fanów. Na samym końcu tabeli jest Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego z zaledwie 25 nowymi fanami.

Ranking najpopularniejszych postów dodanych na Facebooka zdominowało Pomorze Zachodnie. 11 z 15 opublikował profil urzędu marszałkowskiego województwa ze stolicą w Szczecinie. Nie ma w tej klasyfikacji zbyt wielkiej różnorodności. Do zestawienia „załapały się” jeszcze 4 posty Dolnego Śląska.

 

Podsumowanie

Zgodnie z postawioną we wstępie tezą władze regionalne, przynajmniej w teorii, powinny być najbliższe obywatelom. Czy tak jest w rzeczywistości? Pod względem obecności w przestrzeni mediów społecznościowych, nie jest to oczywiste. Co może dziwić, to czasem wielkie różnice między aktywnością profili konkretnych urzędów marszałkowskich i marszałków województw. Z pewnością pokrzepiającym jest widok wyników, w których profile zyskują dziesiątki tysięcy interakcji, jednak dziwić może rozdźwięk między wynikami marszałka i urzędu tego samego województwa.

Mamy nadzieję, że nasze badanie, tym profilom urzędów marszałkowskich i marszałków, które uzyskały najlepsze wyniki, pomoże w utrzymaniu wysokiego poziomu. Z kolei nasze zestawienie może podziałać mobilizująco na profile, które wypadły nieco słabiej w październikowym rankingu. Jedno jest pewne – by być bliżej obywateli, w dzisiejszych czasach coraz częściej, władze powinny być jak najaktywniejsze nie tylko w rzeczywistym świecie, ale i w Internecie.