Warning: Undefined array key "file" in /home/klient.dhosting.pl/appworks/ibims.pl/public_html/wp-includes/media.php on line 1759
Warning: Undefined array key "file" in /home/klient.dhosting.pl/appworks/ibims.pl/public_html/wp-includes/media.php on line 1759
Postanowiliśmy ponownie sprawdzić jak urzędy marszałkowskie i marszałkowie województw radzą sobie na Facebooku. Są zmiany, jednak wciąż bezapelacyjnymi zwycięzcami są Zachodniopomorskie i Marszałek Olgierd Geblewicz. A jak radzą sobie pozostałe regiony? Zapraszamy do lektury!
Raport został zbudowany na podstawie analizy danych ilościowych sieciowych profili 16 urzędów marszałkowskich oraz 15 profili marszałków województw. Dane zostały pozyskane autorskimi narzędziami Instytutu w kwietniu 2021 roku.
Zachodniopomorskie po raz kolejny w ilości interakcji wyprzedziło o kilka długości pozostałe regiony. Jedynie Dolny Śląsk dotrzymuje kroku w tej kategorii, inne województwa odnotowują wyniki kilkukrotnie mniejsze. A to właśnie interakcje wg naszych ekspertów są najważniejsze w komunikacji instytucji publicznych w mediach społecznościowych – wszak to właśnie one świadczą o tym, czy urzędnikom udaje się zaangażować w dialog mieszkańców. W badanym miesiącu kwietniu Zachodniopomorskie wzbudziło 31330 interakcji z użytkownikami Facebooka. Drugie w zestawieniu Dolnośląskie tych interakcji zebrało 26716. Urzędnikom ze Szczecina i Wrocławia należą się gratulacje.
Na drugim biegunie znajdują się regiony warmińsko-mazurski i mazowiecki, które przez kwiecień zaangażowały użytkowników odpowiednio 178 i 806 razy. Daje to średnio niecałe 6 i 27 interakcji z mieszkańcami dziennie. Sytuacja ta kontrastuje z wynikami marszałków tych województw, gdzie Warmińsko-Mazurski Marszałek Gustaw Brzezin w tym samym czasie odnotował 2592 interakcje, a Mazowiecki Marszałek Adam Struzik aż 8648. To niespotykana sytuacja również dlatego, że najczęściej to profile regionalne bardziej angażują użytkowników niż profile marszałków.
Zdecydowanie poniżej potencjału jest wynik województwa łódzkiego – 1277 interakcji. Dlaczego poniżej potencjału? Ponieważ stolica województwa Łódź tworzy najbardziej angażujący profil ze wszystkich polskich miast, w tym samym kwietniu miejski profil wzbudził ok. 300 tys. interakcji.
Choć region jest na czwartym miejscu, to uważamy że na więcej stać profil województwa małopolskiego. To największy profil w zestawieniu, ma prawie 220 tys. fanów, jest kilkukrotnie większy od pozostałych profili regionów. Przy takiej bazie obserwujących wynik 7603 interakcji nie powinien być zadowalający.
Większość profili regionalnych jest bardzo aktywnych w budowaniu komunikacji. Zaledwie 3 z 16 badanych profili w kwietniu opublikowało mniej niż 30 postów – a tę liczbę uznajemy jako próg minimalnej aktywności. Kwiecień ma 30 dni i jesteśmy zdania, że województwa są na tyle złożonymi, ciekawymi i wartościowymi podmiotami, że każdego dnia można podzielić się atrakcyjnym dla odbiorców materiałem (choć oczywiście można publikować częściej niż raz dziennie). Liderem aktywności jest region lubuski – aż 209 postów robi wrażenie. Nie sama aktywność jest gwarancją dobrej komunikacji FB – najlepszy w zestawieniu profil Pomorza Zachodniego opublikował 31 postów.
Wśród 15 najpopularniejszych postów regionów w kwietniu znalazły się posty z 3 profili – 13 postów Pomorza Zachodniego, 2 z Dolnego Śląska i 1 z Małopolski. Najpopularniejszy post Pomorza Zachodniego uzyskał 2.2 tys. interakcji – to więcej niż pięciu regionom udało się osiągnąć w ciągu miesiąca.
Marszałkowie
W zestawieniu włodarzy województw najlepszy wynik osiągnął Marszałek Woj. Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz – w ciągu miesiąca zaangażował użytkowników Facebooka 11538 razy. Drugi w rankingu Mazowiecki Marszałek Adam Struzik osiągnął 8648 interakcji. Na najniższym stopniu podium jest Marszałek Jarosław Stawiarski z Lubelskiego z – który osiągnął 5229 interakcji, wynik o prawie 4 tys. większy od swojego regionu.
Największym zaskoczeniem jest dla nas fakt, że Marszałek Woj. Wielkopolskiego Marek Woźniak przez cały miesiąc kwiecień nie opublikował ani jednego posta! Ostatnią publikacją na jego profilu jest udostępnienie konferencji z liderami Koalicji Obywatelskiej z 22 marca. Czy przez ponad miesiąc Marszałek nie miał nic do powiedzenia mieszkańcom Wielkopolski?
Profile marszałków są dużo mniej aktywne niż profile regionalne. Tylko pięciu marszałków przekroczyło granicę 30 wpisów miesięcznie. Najaktywniejszy był Marszałek Adam Struzik, który opublikował 58 postów.
Dużo większą różnorodność niż w przypadku profili regionalnych mamy w TOP 15 postów miesiąca kwietnia – posty sześciu marszałków znajdują się w tym zestawieniu. 9 najpopularniejszych postów z profili marszałkowskich opublikował Marszałek Olgierd Geblewicz z Pomorza Zachodniego, a po jednym poście marszałkowie Mieczysław Struk z Pomorza, Piotr Całbecki z Kujawsko-Pomorskiego, Gustaw Marek Brzezin z Warmii i Mazur, Adam Struzik z Mazowsza i Artur Kosicki z Podlasia. Najpopularniejszym postem w kwietniu był post Marszałka Struka – zebrał 1.1 tys. interakcji.
Bez wątpienie wiele jest do poprawy w kanałach facebookowych regionów i marszałków, to co jednak należy docenić to postęp, jaki dokonał się od naszego ostatniego badania. Większość profili poprawiła swoje wyniki. A jaka jest recepta na tę poprawę? Często rozmawiać z mieszkańcami, słuchać ich oczekiwań i mówić o sprawach dla nich ważnych. Pod tym względem social media nie różnią się od tradycyjnej polityki.
Cały raport dostępny jest TUTAJ.