Dalej przyglądamy się samorządom w mediach społecznościowych. Opole to najmniejsze miasto wojewódzkie w Polsce – mieszka w nim 120 tysięcy ludzi. Nie brakuje mu jednak ambicji, co widać m.in. po intensywnej promocji miasta w internecie. Jak Opole prowadzi komunikację w social media? Jak radzi sobie w internecie Prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski? Odpowiedzi na te pytania w naszym nowym raporcie. Zapraszamy do lektury!
Raport został zbudowany na podstawie analizy danych ilościowych sieciowych profili facebook.com/prezydentopola, twitter.com/OPOLEPrezydent, facebook.com/miastoopole. Dane zostały pozyskane autorskimi narzędziami Instytutu w lutym 2021 roku.
Wykres sentymentu i zainteresowania internautów Prezydentem Opola powinien nieco zaniepokoić Pana Prezydenta. Od grudnia systematycznie spada zainteresowanie jego osobą i działalnością. W najlepszym pod tym względem listopadzie wynosiło ono 52%, w miesiącu lutym było to już tylko 44,8%. Pozytywne bądź negatywne nastawienie zależy od konkretnego miesiąca w życiu miasta. Przewagę pozytywnych opinii Prezydent Wiśniewski odniósł we wrześniu, październiku i styczniu, a negatywnych w listopadzie i grudniu. Miesiąc luty był niemalże remisowy, z minimalną przewagą opinii pozytywnych.
W badanym okresie odnotowaliśmy 5,9 tys. wzmianek dot. Prezydenta Opola. Potencjalnie mogły zbudować one łącznie 9,1 mln zasięgu. Największe zainteresowanie Prezydent Arkadiusz Wiśniewski budził na początku listopada, gdy opublikowany został apel samorządowców do Premiera w sprawie koniecznych działań w obszarze ochrony zdrowia, a jednym z sygnatariuszy był Prezydent Opola. Drugi pik przypadł na początek grudnia, a spowodowany był wypowiedzią wideo Prezydenta, wg którego jednym ze sposobów na nielegalnie parkujące samochody jest przebijanie im opon. W pozostałe dni liczba wzmianek nie przekraczała 150 dziennie.
O mieście Opolu najwięcej mówiło się przy okazji sprawy Tomasza Komendy. Na początku lutego, kiedy Sąd właśnie w Opolu przyznał T. Komendzie odszkodowanie za 18 lat niesłusznego więzienia, miasto odnotowało ponad 25 tysięcy wzmianek, a ich potencjalny zasięg to blisko 60 milionów.
Drugi najgłośniejszy moment w badanym okresie miał miejsce w połowie października, gdy ogólnokrajowe media opisywały atak kontrolowanego w związku z brakiem maseczki przechodnia na policjanta.
Kolejne momenty popularności Opola to słynny Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej na początku września, pierwsze miejsce miasta w rankingu samorządów czasopisma „Wspólnota” w kategorii „Inwestycje” na początku października, decyzja Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego ws. nieuchylenia immunitetu sędzi Irenie Majcher z Opola. Pik styczniowy to rozstrzygnięcie Sądu w Opolu, ws. niezgodności lockdownu z Konstytucją.
Biorąc pod uwagę działalność na Facebooku oficjalnych profili miasta i prezydenta, widać duży, choć zupełnie zrozumiały, kontrast w zasięgach i wzmiankach profili. Opole, jak na swoją wielkość, odnotowuje sporą ilość wzmianek i jest widoczne w internecie.
Podobnie jak u innych włodarzy miast, u Prezydenta Wiśniewskiego obserwujemy spadek zaufania i oceny komunikacji Prezydenta Opola. Jakościowa analiza danych sieciowych wskazuje na mieszany sentyment wśród mieszkańców stolicy województwa. Z jednej strony obserwujemy bardzo dużą liczbę pozytywnych emocji i komentarzy, z drugiej wzrost niezadowolenia, głównie związany z pandemią i lockdownem wśród przedsiębiorców. Trend jednoznacznie wskazuje, że blokada klasy średniej w mieście (zamknięte restauracje, siłownie) rezonuje również na niechęć do władz lokalnych.
Analiza danych ilościowych wskazuje, że Prezydent Opola bardzo dobrze radzi sobie z komunikacją i skutecznie dociera do mieszkańców miasta. To co może wydawać się pewnego rodzaju zagrożeniem, to obserwowany od listopada ubiegłego roku spadek emocji dotyczących komunikatów, który może przerodzić się w niepokojącą tendencję.
Przed Prezydentem Wiśniewskim zadanie jest znacznie trudniejsze – podobnie jak u innych włodarzy miast, obserwujemy spadek zaufania i oceny komunikacji. Jakościowa analiza danych sieciowych wskazuje na mieszany sentyment wśród mieszkańców stolicy województwa. Z jednej strony obserwujemy bardzo dużą liczbę pozytywnych emocji i komentarzy, z drugiej wzrost niezadowolenia, głównie związany z pandemią i lockdownem wśród przedsiębiorców. Trend jednoznacznie wskazuje, że blokada klasy średniej w mieście (zamknięte restauracje, siłownie) rezonuje również na niechęć do władz lokalnych.
Analiza danych ilościowych wskazuje, że Prezydent Opola bardzo dobrze radzi sobie z komunikacją i skutecznie dociera do mieszkańców miasta. To co może wydawać się pewnego rodzaju zagrożeniem, to obserwowany od listopada ubiegłego roku spadek emocji dotyczących komunikatów, który może przerodzić się w niepokojącą tendencję.