Pinterest – nowy sposób komunikacji dla samorządów

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Pinterest jest narzędziem do tworzenia wizualnych zakładek (pinów), światowym katalogiem pomysłów, który pomaga odkrywać i zapisywać na wirtualnych tablicach ciekawe inspiracje. W serwisie można znaleźć m.in. przepisy, pomysły do domu, trendy modowe czy różnego rodzaju porady pomocne w robieniu planów i wyszukiwaniu rzeczy do kupienia. Nazywa się go „wirtualną tablicą korkową”, do której przypina się „karteczki” (np. zdjęcia) z przydatnymi informacjami, pomysłami oraz rzeczami do zrobienia. Na Pintereście znajdują się miliardy pomysłów, więc na pewno każdy znajdzie tu coś dla siebie. Można powiedzieć, że ten serwis jest dedykowany ludziom aktywnym, zorientowanym na przyszłość i ciekawym świata.

Pinterest – dla kogo?

Serwis Pinterest jest bardzo wyjątkowy, ponieważ nie da się go zaszufladkować. Można go traktować m.in. jako medium społecznościowe czy wyszukiwarkę internetową, przestrzeń, z której czerpie się wyłącznie rozrywkę, jak i miejsce, w którym można zarabiać pieniądze i prowadzić biznesy.

Dopiero w roku 2020 o tym serwisie zrobiło się głośno w kontekście biznesowo-marketingowym. Można mniemać, że przyczyniły się do tego pandemia oraz rodzaj poszukiwanych przez internautów treści, a także stały rozwój funkcji e-commerce przez platformę.

Dla kogo więc Pinterest będzie idealnym narzędziem marketingowym? Dla wszystkich, których działalność dotyczy branży związanej z: designem i sztuką, wnętrzarstwem, modą lub urodą, działaniami kreatywnymi, eventami, turystyką, kulinariami, czy dla osób, które sprzedają produkty lub usługi w Internecie. Jednym słowem – dzięki temu serwisowi można w skuteczny sposób wypromować nie tylko swojego bloga, ale również swój biznes czy swoją działalność.

Pinterest nowym sposobem komunikacji dla samorządów?

Czy Pinterest, serwis, który z pozoru wydaje się nie mieć nic wspólnego z polityką, może być przydatny dla tego typu grupy użytkowników? Kiedyś sądzono (wiele osób nadal tak uważa), że portal ten nie sprawdzi się w przypadku właścicieli biznesów, ponieważ nie można na nim realnie zarabiać. Po czasie okazało się, że firmowy profil na Pintereście to jedna z podstawowych dróg promocji, a obecność na tym medium niesie za sobą same korzyści. Czy politycy i samorządy powinny zaprzątać sobie nim głowę? Jak najbardziej, bo pozytywów jest naprawdę wiele. Oto niektóre z nich:

  • budowanie świadomości marki – przemyślane prowadzenie konta na Pintereście (dodawanie postów własnych do stworzonych tablic, przypinanie ich bezpośrednio ze swojej strony www, bądź przypinanie ich z innych stron czy profili), jak również docieranie do odpowiednich grup odbiorców bardzo dobrze wpływa na rozpoznawalność marki;
  • zaangażowanie – użytkownicy serwisu mogą współtworzyć tablicę z marką (user generated content), mają możliwość przypinania pinów marki do swoich tablic, mogą komentować oraz zapisywać piny na później;
  • portfolio lub moodboard marki, jak również miejsce do wyszukiwania insightów na rynku czy inspiracji do kampanii.

Powyższe przykłady mogą być inspiracją dla samorządowców. Na swoich kontach na Pintereście mogą oni promować swoje działania, umieszczając treści, które mają na celu:

  • wsparcie wizerunkowe miasta,
  • zwiększenie świadomości mieszkańców na temat wydarzeń i atrakcji w mieście,
  • zainteresowanie turystów krajowych oraz zagranicznych ofertą miasta o charakterze rozrywkowo-kulturalnym,
  • aktywizację społeczności lokalnej oraz zapewnienie stałego kontaktu z nią,
  • promocję i dotarcie do jak największego grona odbiorców w różnym wieku.

Doskonałym przykładem mogą być prowadzone na Pintereście konta miast: Gdańsk (1,9 tys. obserwujących) czy Poznań (1 tys. obserwujących). Można tam znaleźć atrakcje tych miejscowości, które są podzielone na tablice tematyczne (m.in. architektura, widoki, miasto nocą, miejsca warte odwiedzenia, wydarzenia, historia, czas wolny, ludzie, kultura, jedzenie, sport).

Profile Gdańska oraz Poznania są do siebie łudząco podobne i prowadzone są w niemalże identyczny sposób. Również Warszawa podjęła próbę zaistnienia na Pintereście. Konto tego miasta jest jednak nieaktywne i liczy tylko 188 obserwujących.

I choć publikowane na Pintereście rzeczy są raczej obrazami (fotografie, grafiki), to statystyki pokazują, że format wideo stanowi coraz większą część udostępnianych treści oraz jest coraz chętniej oglądany przez użytkowników tego medium. To, co chcemy przekazać swoim odbiorcom, może więc być w sposób estetyczny, niejednokrotnie z bardziej atrakcyjnej strony, przedstawione im na Pintereście w dwóch w/w formach.

Poprzez myślenie jak odbiorca danej treści (czyli o tym, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę, chcąc trafić na konkretny content) oraz dobieranie odpowiednich słów kluczowych, można wyjść naprzeciw swojej grupie docelowej i odpowiedzieć na jej potrzeby. Nie warto świadomie rezygnować z kolejnego miejsca, za pośrednictwem którego ma się możliwość dotarcia do tak dużej puli użytkowników.

Pinterest – prezentacja contentu w kanale

Ktoś, kto dopiero zaczyna swoją przygodę z serwisem Pinterest, może nie do końca orientować się jak działa, komu jest dedykowany i jak można z niego efektywnie korzystać. Warto zdać sobie sprawę, że ten serwis ma spory potencjał, a wykorzystać go można z dużym powodzeniem do promowania np. własnej firmy czy bloga.

Pinterest oferuje całą listę możliwości: przeglądanie aktualności, wyszukiwanie pinów, odkrywanie pomysłów, zapisywanie i udostępnianie pinów oraz kupowanie produktów, tworzenie pinów (każdy użytkownik może mieć do 100 tys. pinów), tworzenie tablic (każdy użytkownik może mieć maksymalnie 500 tablic), wyświetlanie profilu, dodawanie komentarzy, wysłanie pina e-mailem do dowolnej osoby, udostępnienie pina na Facebooku czy Twitterze, obserwowanie profilu lub dowolnej tablicy innego użytkownika, współpracowanie przy tworzeniu tablic grupowych.

Od czego zacząć przygodę z Pinterestem? Przede wszystkim od założenia konta (może być ono prywatne lub firmowe z dostępem do statystyk i panelu reklamowego), opisania swojego profilu przy użyciu słów kluczowych czy hasztagów i dodania zdjęcia w tle. Teraz można zacząć działać, czyli tworzyć pierwsze tablice i piny. Warto mieć na to plan i działać z umiarem oraz rozwagą. Ważne jest wykorzystywanie hasztagów w opisach pinów, ponieważ zwiększa to ich widoczność oraz ułatwia wyszukiwanie treści przez użytkowników. Piny można linkować do swojej strony internetowej lub przypinać je bezpośrednio z niej. Co ważne, na Pintereście istnieje możliwość tagowania zdjęć produktami oraz tworzenia pinów rozszerzonych (rich pin). Dzięki pinom rozszerzonym można tworzyć piny produktowe, których cena, promocje czy aktualny status aktualizują się wraz ze sklepem internetowym. Można wtedy również założyć na Pintereście sklep.

W serwisie można też tworzyć tablice, które mogą mieć charakter:

  • publiczny – widoczne dla wszystkich użytkowników serwisu,
  • ukryty – widoczne tylko dla ich twórcy i ewentualnie osób, które zostały zaproszone,
  • grupowy – składające się z kilku współtwórców, którzy mogą umieszczać na niej swoje piny.

W aplikacji znajdziemy również kategorie tematyczne – serwis sam grupuje w nie wszystkie treści. Na polskim Pintereście istnieje kilkadziesiąt kategorii głównych, które dzielą się na subkategorie. Tych ostatnich jest tam kilkaset. Kategorie cały czas się zmieniają. Należy pamiętać, że znajomość aktualnych kategorii, a także ich wielkości, to wiedza niezbędna dla osób, które pragną odnieść sukces na Pintereście.

Dzięki statystykom serwis pozwala również na dokładną analizę tego, co umieszcza się na swoim profilu, jak reagują na to odbiorcy i czy zasięgi oraz zaangażowanie rosną.

Pinterest oferuje też możliwości reklamowe. Manager reklam dostarcza takie cele reklamowe, jak świadomość marki, wyświetlenia filmu, rozważenie zakupu, konwersje, sprzedaż katalogowa. Daje również możliwość targetowania na: listy odbiorców (listy klientów, zaangażowania, osoby odwiedzające stronę, dynamiczne retargetowanie), dane demograficzne, umiejscowienie reklamy, słowa kluczowe i zainteresowania.

Pinterest w Polsce

W Polsce Pinterest po raz pierwszy został uwzględniony w wynikach badań Megapanel PBI/Gemius w lutym 2012 roku. Miał wtedy ponad 130 tys. użytkowników. Miesiąc później liczba ta wzrosła do ok. 210 tys. W lutym 2012 r. odnotowywano średnio 4 mln wejść dziennie na serwis, zaś w kwietniu 2012 było ich już dwa razy więcej. Wersja aplikacji w języku polskim została udostępniona dnia 18 grudnia 2013 r.

Wśród najpopularniejszych platform społecznościowych w Polsce w 2022 r. (dane z raportu „Digital In Poland 2022” opracowanego przez firmę Hootsuite) Pinterest uplasował się na 9. miejscu (korzysta z niego 24,5 proc. Polaków – ok. 3 mln użytkowników).

W naszym kraju jest użytkowany głównie przez kobiety, które stanowią ponad 80 proc. odbiorców tego medium, jednak mężczyzn na Pintereście stale przybywa. Czas, jaki Polacy spędzają używając tej aplikacji jest dość wysoki – 72 proc. badanych sprawdza to medium kilka razy dziennie, a połowa z nich korzysta z niego ponad godzinę (dane z raportów: Hootsuite, IAB Polska).

Historia serwisu

Założycielami Pinteresta są: Ben Silbermann, Paul Sciarra i Evana Sharp. Pomysł na stworzenie tego amerykańskiego serwisu społecznościowego, umożliwiającego dzielenie się materiałami wizualnymi (obrazami, GIF-ami, filmami), narodził się w 2008 r. Pierwsze działania, które miały na celu wdrożenie go w życie zostały jednak podjęte dopiero pod koniec 2009 r. Wstępne prace nad aplikacją ukończono w marcu 2010 r., co pozwoliło udostępnić wersję beta serwisu, zaś w marcu 2011 r. została opublikowana aplikacja mobilna na telefony z systemami iOS.

Na całym świecie z Pinteresta korzysta aż 335 mln osób, z czego 71 proc. to kobiety, a 21 proc. mężczyźni. Największą grupę stanowią osoby w wieku od 25 do 34 lat, 2 razy częściej są to ludzie z wyższym wykształceniem i 2 razy częściej osoby z wysokimi przychodami. Aż 85 proc. użytkowników serwisu używa go na urządzeniach mobilnych, a celem obecności prawie połowy z nich na tym medium są zakupy (48 proc.). Aż 83 proc. badanych deklaruje, że przynajmniej raz kupiło coś, co widziało najpierw na Pitntereście).

Podsumowując, w świecie, gdzie ogromną rolę odgrywa obraz, należy wciąż szukać nowych dróg, aby dany content miał szansę trafić do odbiorców i pozostał w ich umysłach na dłużej. A Pinterest jest wręcz do tego stworzony. I choć w Polsce jest wciąż narzędziem pomijanym w strategiach marketingowych firm, to należy pamiętać, że światowe marki już od dawna wykorzystują jego potencjał. Warto poznać Pinterest, być obecnym na tym serwisie i skutecznie promować siebie oraz swoje działania!