W ostatniej analizie przyjrzeliśmy się pozycji PiS w internecie. Dziś rzucamy światło na to, co dzieje się w obozie opozycyjnym. Analiza danych ilościowych w social media jednoznacznie wskazuje, że powrót Donalda Tuska na stanowisko szefa PO całkowicie zdominował polski internet.
Zasięg w sieci
(dane Sentione)
Dane z ostatnich 7 dni wskazują jednoznacznie na ogromną przewagę Donalda Tuska nad resztą sceny politycznej w sieci. Sumaryczny zasięg w sieci wygenerowany przez PDT wyniósł aż 500 milionów! Taki wynik były premier uzyskał zaledwie w 4 dni od momentu powrotu na stanowisko szefa Platformy Obywatelskiej. To oznacza, że biorąc pod uwagę 25 mln użytkowników polskiego internetu, każdy internauta spotkał się z informacją o powrocie PDT kilkukrotne. W historii polskiego internetu żaden inny polityk w tak krótkim czasie nie uzyskał takiego wyniku.
- Portale – 196MLN
- Facebook – 177MLN
- Twitter – 125MLN
Organiczne zainteresowanie w sieci
(dane Google Trends)
Analiza zainteresowania internautów wskazuje jednocześnie, że fakt powrotu Tuska na stanowisko szefa PO budził największe organiczne zainteresowanie w wyszukiwaniach. Predykcje trendów Google wskazują, że powrót Donalda Tuska do polskiej polityki najprawdopodobniej wywoła największe zainteresowanie internautów jego osobą od 2004 i jest tylko porównywalny z wyborami prezydenckimi w 2005 roku.
W zestawieniu sumarycznym z ostatnich 30 dni powrót DT przebił zainteresowanie tematem koronawirusa.
Dodatkowo w ostatnich 30 dniach zainteresowanie nowym szefem PO zbliżyło się do poziomu zainteresowania Robertem Lewandowskim w trakcie Euro 2020.
(dane – narzędzie własne)
Analiza danych z Twittera pokazuje, w ciągu ostatnich 7 dni na temat Donalda Tuska pojawiło się łącznie 344 tysiące wpisów.
To deklasacja pozostałych polskich polityków. Na temat Jarosława Kaczyńskiego w tym czasie pojawiło się 87 tys. publikacji, Andrzej Duda był tematem 42 tys. wpisów, Szymon Hołownia – 21 tysięcy, Władysław Kosiniak-Kamysz – 9 tysięcy, Janusz Korwin-Mikke – 5.3 tysiąca, a najpopularniejszy na Lewicy Robert Biedroń – 4.8 tys. tweetów. Wszyscy wymienieni liderzy polityczni w badanym tygodniu łącznie nie uzyskali takiego zainteresowania, jakim cieszył się Donald Tusk.
Zestawiając powrót PDT z innymi tematami – temat koronawirusa wygenerował 72 tysiące tweetów, a sprawa szczepień wzmiankowana była 114 tys. razy.
Najpopularniejszym tweetem dot. Tuska jest tweet Macieja Orłosia dot. materiału TVP Info.
TikTok
W serwisie TikTok, najpopularniejszym wśród najmłodszej grupy wiekowej, hasło Donald Tusk uzyskało 1 milion wyświetleń.
Wnioski
Dane ilościowe nie pozostawiają wątpliwości – powrót PDT na fotel szefa PO zdemolował polski internet. Wobec ostatnich problemów Prawa i Sprawiedliwości w internecie (link), sprawne wykorzystanie tej sytuacji przez Donalda Tuska i jego otoczenie jest w stanie sprawić, że wiodącą narrację w polskim internecie Platforma Obywatelska odzyska na stałe. I jeżeli szukać gdzieś słynnych gamechangerów – to może być jeden z nich.