Analiza danych ilościowych i jakościowych w przestrzeni social media wskazuje jednoznacznie, że marka Thermomix jak mało która rozumie, po co są media społecznościowe. Na osobną publikację zasługuje zagadnienie dotyczące tego, jak udało się niemieckiemu Vorwerk uzyskać taką pozycję wśród polskich użytkowników internetu. Warto natomiast obserwować, w którym kierunku rozwój produktu będzie się rozwijał.
Thermomix. Społeczność warta każdych social media
Thermomix jest robotem kuchennym, który słynie z łatwości obsługi oraz wielofunkcyjności. Potrafi ważyć, miksować, emulgować, wyrabiać ciasto, podgrzewać i gotować na parze. Jest również zaopatrzony w nieustannie rozwijającą się bazę przepisów. Dzięki tak licznym funkcjom podobno pozwala na przygotowywanie dań nawet największym kulinarnym laikom.
Jego zadaniem jest bowiem ułatwianie gotowania i wyręczanie nas w kuchni, co bez wątpienia daje właścicielom tego urządzenia mnóstwo możliwości. Użytkownicy mówią o nim: „kuchenny iPhone”. Dziś polski internet dzieli się na wyznawców Thermomixa i jego zagorzałych przeciwników i wydaje się, że nie ma nić pomiędzy.
Na Facebooku Thermomix Polska liczba fanów przekroczyła już 330 tys. osób, a liczba interakcji pod postami firmy w tym kanale bardzo silnie rośnie. Tylko w 2022 roku fanpage wygenerował ponad 420 tys. interakcji przy wzroście liczby fanów o 37 tys.
Thermomix TM6 oczami internautów. Co użytkownicy sieci mówili w styczniu 2023 roku?
W styczniu 2023 roku w większości internauci wyszukiwali w sieci głównie przepisy i sposoby na wykonanie ulubionych potraw. Hitem wyszukań w wyszukiwarce Google były nie tylko „pączki thermomix” (za sprawą Tłustego Czwartku), ale też „podstawka pod thermomix” czy „ciasto czekoladowe thermomix” i „nakładka krojąca thermomix„. Użytkownicy wyszukiwarki rzadziej pytali o cenę sprzętu w 2023 roku, która za sprawą inflacji wzrosła.
Postanowiliśmy jednak zajrzeć nieco głębiej w samą dyskusją na temat urządzenia zarówno pod publikacjami w mediach elektronicznych, jak i w social media. Po pierwsze to, co rzuca się w oczy na starcie, czyli dużo większe natężenie dyskusji na temat urządzenia w styczniu 2023 roku w porównaniu stycznia roku poprzedniego. Poniżej porównanie liczby wzmianek w całym internecie w styczniu 2023 roku do stycznia 2022 roku. Wzrost o… 376%!
Thermomix. Opinie pozytywne o urządzeniu dominują w dyskusji
Wzrost liczby wzmianek miał zapewne swoje źródło w informacji o podwyżce ceny urządzenia w kontekście inflacji. Nastąpiła bowiem wyraźna zmiana w natężeniach nastrojów w dyskusji. Sentyment pozytywny w styczniu 2023 roku spadł o -21,9% w stosunku do stycznia 2022 roku, z kolei negatywny wzrósł o 39,1%.
Nie zawsze jednak było to spowodowane tylko i wyłącznie tym tematem. Internauci donosili na przykład, że w serwisie OLX ktoś sprzedaje urządzenia w cenie 3 tys. zł za sztukę, a po przelewie kontakt ze sprzedawcą się urywa. Warto pamiętać, że podobnie jak w przypadku telefonu iPhone, każda zmiana cen czy nowa cena urządzenia wywołuje skrajne dyskusje i tak jest również w tym wypadku. Ostatecznie rzadko ma to negatywny wpływ na sprzedaż.
Tak czy inaczej w rozmowach o sprzęcie dominują wątki pozytywne. Główną oś stanowią dyskusje typowo kulinarne, w tym przepisy na potrawy. Jeśli chodzi o krytykę, dotyczy ona głównie obsługi klienta, całego procesu zamawiania produktu czy też przedstawicieli handlowych. Co ciekawe, potencjalnie wysoka cena nie jest w ogóle zbyt popularnym tematem rozmów internautów.
Przedstawiona analiza stanowi jedynie niewielki fragment całości. Interesuje Cię szczegółowe badanie tematu poruszanego na naszym blogu, w tym analiza emocji i nastrojów oraz kontekstów rozmów? Zachęcamy do KONTAKTU.