Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych prezentuje wyniki badań aktywności prezydentów miast wojewódzkich w 2020 roku. Jak radzili sobie włodarze największych miast w rzeczywistości pandemii? Kto był najaktywniejszy, kto najbardziej efektywny, a kto powinien zwiększyć swoją aktywność w mediach społecznościowych? Zapraszamy do lektury!
Raport został zbudowany na podstawie analizy danych ilościowych profili 16 kont prezydentów miast na portalu Facebook. Dane zostały pozyskane autorskimi narzędziami Instytutu w okresie 1.01.2020-28.12.2020.
Prezydenci miast wojewódzkich na Facebooku w 2020 roku
Na wstępie musimy zaznaczyć, że zdecydowaliśmy nie ujmować w rankingu Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy Rafała Trzaskowskiego. Ze względu na to, że był kandydatem w wyborach prezydenckich, jego konto na Facebooku było jednym z jego zasadniczych kanałów komunikacji z wyborcami, a co za tym idzie, przedmiotem kompleksowej i bardzo dobrze wykonanej promocji oraz źródłem komunikatów dla wyborców opozycyjnych. Z tego względu nie jest możliwe porównywanie jego konta z kontami pozostałych prezydentów.
Dodać jeszcze należy, że spośród 573 195 osób, które polajkowały profil Prezydenta Warszawy, zaledwie 107 039 z nich zlokalizowanych jest w Warszawie, czyli nawet nie 20%. Tym bardziej więc konta Rafała Trzaskowskiego nie należy traktować na równi z innymi kontami włodarzy miast.
Bezapelacyjnym liderem kont prezydenckich jest konto Prezydenta Wrocławia, Jacka Sutryka. Tak jak konto miasta Łodzi w naszym poprzednim raporcie wyraźnie wybiło się na tle innych miast, tak Prezydent Sutryk zdecydowanie osiąga najlepsze wyniki facebookowe ze wszystkich prezydentów miast wojewódzkich. Profil Jacka Sutryka w 2020 roku uzyskał najwięcej nowych fanów (54.5 tys.), był najbardziej aktywny (1964 postów w ciągu roku, średnio ponad 5 postów dziennie), był najbardziej angażującym obserwatorów profilem (prawie 4 mln interakcji) i najczęściej komentowanym (460.5 tys. komentarzy).
Opole. Małe miasto, duża popularność
Docenić należy działania Prezydenta Opola Arkadiusza Wiśniewskiego, włodarza najmniejszego z badanych miast, który osiągając 371907 interakcji znalazł się na 5. miejscu wśród najbardziej angażujących prezydentów. Wyprzedzenie prezydentów Krakowa, Szczecina czy Bydgoszczy jest dowodem na to, że to nie wielkość miasta decyduje o wynikach danego konta.
Wysoki potencjał Aleksandry Dulkiewicz
Na wyróżnienie zasługuje również profil Prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz. 1.7 miliona interakcji przy 763 postach jest dobrym wynikiem, jednak Pani Prezydent wciąż ma wysoki potencjał wzrostu wyników.
Dużo lepiej od oficjalnego konta miasta Szczecina radzi sobie prezydent tego miasta, Piotr Krzystek. O ile miejskie konto zebrało w ciągu roku zaledwie 30 tysięcy interakcji, o tyle konto prezydenta w tym samym czasie zaangażowało użytkowników 195732 razy.
Tutaj możesz przeczytać nasz raport dot. kont miast prezydenckich.
Na zdecydowanie lepsze wyniki stać prezydentów Bydgoszczy i Katowic. To duże i prężne ośrodki, z rozwiniętymi społecznościami internetowymi. Prezydent Bruski odnotował ponad 5 razy gorszy wynik niż profil miasta Bydgoszczy jeżeli chodzi o interakcje, a aż 8 razy mniej użytkowników Facebooka polubiło jego profil. Osoby obserwujące profil miasta to naturalny rezerwuar aktywności dla prezydenta miasta, jest więc nad czym pracować. Co do Katowic, profil miasta i profil Prezydenta Krupy odnotowały bardzo zbliżone wyniki jeżeli chodzi o zaangażowanie, odpowiednio 92283 i 94842. Nie jest to wynik zły, jednak uważamy że prezydenta i miejskich urzędników stać na wiele więcej.
Analiza treści postów prezydentów
Źle mają się natomiast profile prezydentów Białegostoku, Gorzowa Wielkopolskiego, Rzeszowa i Olsztyna. Wyniki osiągane przez Tadeusza Truskolaskiego, Jacka Wójcickiego, Tadeusza Ferenca i Piotra Grzymowicza są zdecydowanie alarmujące, jeżeli chodzi o zaangażowanie mieszkańców. Szczególnie w dobie pandemii, gdy inne możliwości komunikacji zeszły na drugi plan, konto na Facebooku powinno być przedmiotem szczególnej uwagi włodarzy.
Brak aktywności medialnej bądź niski wskaźnik dotarcia z informacjami może powodować poczucie marazmu i nieobecności danego prezydenta, co może mieć odzwierciedlenie w krytyce, a finalnie w wyniku wyborczym w 2023 roku.
To, na co Prezydenci muszą zwrócić uwagę w 2021 roku to odpowiedni balans pomiędzy sprawami krajowymi a lokalnymi na ich kontach. Wg opinii naszych ekspertów głos lokalnego lidera, jakim jest prezydent danego miasta, jest istotny dla mieszkańców, jednak zbyt duże zaangażowanie w sprawy krajowe może powodować poczucie oderwania od spraw danego miasta. W tej sytuacji każda awaria, wypadek czy lokalny problem będzie uzasadniany zbytnim zaangażowaniem prezydenta w sprawy krajowe, kosztem spraw lokalnych. Ponadto lokalni liderzy powinni pamiętać, że plany wyjścia z sytuacji kryzysu wizerunkowego powinni mieć opracowane i gotowe każdego dnia. Bezradność w polityce medialnej, tak jak i w jej klasycznym ujęciu, jest jedną z najbardziej pogrążających polityka sytuacji.
Pobierz cały raport: TUTAJ