W tym raporcie mamy naprawdę mocne zderzenie liderów – Premier Morawiecki, Przewodniczący Budka i Wicemarszałek Czarzasty oraz długi szereg rozpoznawalnych postaci. Jak radzą sobie w świecie Facebooka? Zapraszamy do raportu ze Śląska!
Raport został zbudowany na podstawie analizy danych ilościowych profili 51 kont posłów ze Śląska na portalu Facebook. Dane zostały pozyskane autorskimi narzędziami Instytutu w okresie 13-19.01.2021.
Ze względu na to, iż posłowie Barbara Dziuk, Mariusz Trepka, Kazimierz Matuszny i Teresa Glenc (wszyscy PiS) prowadzą tylko konta prywatne, a nie strony na Facebooku, nie mogliśmy zmierzyć ich aktywności. Stąd brak ich obecności w tym raporcie.
Pusto, głucho, ciemno…
Z 51 badanych parlamentarzystów, aż 19 z nich zamieściło 3 bądź mniej postów w badanym tygodniu. Posłowie Szymon Giżyński, Grzegorz Matusiak, Danuta Nowicka, Wojciech Szrama, Jerzy Polaczek (wszyscy PiS), Krzysztof Gadowski (KO), Andrzej (PiS) i Dobromir (Konfederacja) Sośnierzowie nie zamieścili ani jednego posta. Poseł Gadowski z KO zaprzestał prowadzenia swojego profilu wraz z końcem kampanii Rafała Trzaskowskiego. Rozumiemy że przegrana swojego kandydata mogła zaboleć, ale żeby tak mocno, by przez ponad pół roku nie odzywać się do wyborców? To budzi nasze zaskoczenie. Podobnie zresztą Poseł Andrzej Szewiński z KO – na górze swojego profilu ma przypięty post sprzed 2 lat z Prezydentem Komorowskim, a publikuje ostatnimi czasy raz na miesiąc. Co do posłów PiS – kompletna nieaktywność aż 5 posłów w regionie to ogromne marnotrawstwo. Powtarzamy to niemalże w każdym raporcie i powtarzać będziemy do skutku – w dobie pandemii komunikacja social media, a szczególnie facebookowa, to jedno z niewielu możliwych, tanich i skutecznych sposobów dotarcia z informacjami do ludzi. Posłowie nie mogą pozwolić sobie na jej lekceważenie.
Starcie liderów
Duopol PiS-PO panuje również jeżeli chodzi o komunikację FB na Śląsku. W badanym okresie Premier Morawiecki i Przewodniczący Budka osiągnęli bliskie siebie wyniki 60 tys. do 54 tys. interakcji z użytkownikami Facebooka. I choć oczywiście są to najważniejsze obecnie postaci polskiej polityki i adresatem ich komunikacji jest cały kraj, to jednak Śląsk jest okręgiem wyborczym obydwu Panów. W wyborczym starciu indywidualnie wygranym był Borys Budka, który osiągnął wyższy wynik od Mateusza Morawieckiego, jednak od czasu wyborów Premier bardzo intensywnie pracuje nad swoim wizerunkiem i komunikacją internetową. Inna sprawa, że przez czas pandemii profil Premiera stał się źródłem informacji co do obostrzeń i sytuacji w kraju, co sprzyja jego wzrostowi. Stąd też bycie liderem wzrostu fanów nie powinno dziwić.
Co ciekawe, to konto Przewodniczącego Budki było najczęściej udostępnianym (a to najwyżej punktowana przez Facebooka interakcja) ze wszystkich śląskich parlamentarzystów. 6 tysięcy udostępnień robi wrażenie i należy się za to Borysowi Budce uznanie. Bardzo sprawnie i aktywnie prowadzi on swoje profile w social mediach, tym bardziej więc znając ich wagę i skuteczność, powinien zachęcać swoich partyjnych kolegów do większego zaangażowania w komunikację internetową.
Solidarna Polska w górę
Zwracaliśmy już uwagę na polityków Solidarnej Polski i ich sprawność komunikacyjną. Ministrowie Woś i Wójcik nie próżnują, konsekwentnie budują swoją pozycję i rozpoznawalność wykorzystując social media. Jeżeli chodzi o wzrost fanów profili obydwaj są tuż za plecami Premiera.
Włodzimierz Czarzasty, jeden z liderów Lewicy i Wicemarszałek Sejmu, czuje social media. niejednokrotnie jego posty były viralami. Być może obniżenie aktywności w badanym okresie jest wynikiem zarażenia koronawirusem. Panu Marszałkowi życzymy zdrowia!
Dla kogo gratulacje?
Gratulacje składamy posłowi Wojciechowi Królowi, posłowi Koalicji Obywatelskiej, który wykonuje dla niej świetną pracę w social media. Poseł Król, niebędący szerzej znany na arenie krajowej, w regionie śląskim mocno angażuje swoich fanów do interakcji. Bardzo dobrze radzi sobie również posłanka Marta Golbik, która w badanym tygodniu zebrała zaledwie 400 udostępnień mniej niż Premier Morawiecki. Chcemy również wyróżnić poseł Izabelę Leszczynę, liderkę aktywności ex aequo z Borysem Budką, Martą Golbik (KO) i Lidią Burzyńską (PiS).
Posłanka KO Monika Rosa, mimo tylko 7 postów, uzbierała ponad 4500 interakcji. To bardzo duży potencjał. Zainwestowanie w aktywność przez Panią Poseł może przynieść ciekawe rezultaty.
Przyzwyczajamy się do tego, że debiutujący posłowie Lewicy są silnie obecni w mediach społecznościowych. Akurat na Śląsku poseł Maciej Konieczny zszedł na drugi plan wobec tak silnej konkurencji, jednak jego posty silnie oddziałowują na tzw. lewicową bańkę. Warto przyglądać się jego aktywności.
Tuż za posłem Koniecznym pod względem stosunku interakcji i liczby postów znajduje się poseł KO Michał Gramatyka. Panowie umieścili w badanym tygodniu po 12 postów, jednak to poseł Konieczny zanotował nieco lepszy wynik. Za to poseł Gramatyka uzyskał więcej udostępnień swoich wpisów, które są najważniejsze z interakcji. Zdaje się tu rysować interesująca rywalizacja tych śląskich posłów.
Problemy na horyzoncie
Sygnałem nadchodzących tendencji są spadki polubień fanpage’y. W przypadku Śląska fanów w badanym okresie stracili posłowie KO Małgorzata Pępek i Mirosław Suchoń oraz Stanisław Szwed z PiS. Tym posłom rekomendujemy pilne przeanalizowanie swoich profili i podjęcie działań.
Próżno szukać w zestawianiach TOP Ministra Rolnictwa Grzegorza Pudę. Jedna z twarzy tzw. Piątki dla zwierząt, która wyniosła go na ministerialne stanowisko, znajduje się dopiero na 21 miejscu jeśli chodzi o sumę wzbudzonych interakcji w badanym tygodniu. Od młodego, ambitnego ministra z pewnością można wymagać więcej.
Dziękujemy za lekturę raportu i zachęcamy do zapoznania się z innymi publikacjami IBIMS:
Opolscy posłowie na Facebooku – raport 6-12 stycznia 2021
Lubuscy posłowie na Facebooku – raport 6-12 stycznia 2021
Dolnośląscy posłowie na Facebooku – raport 6-12 stycznia 2021